Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Klassiker

Publicerad 6 nov 2019 12:04

Bondbilar: Unik Jaguar säljs – finns i 4 exemplar

1/15

Foto: AMY SHORE / RM SOTHEBY'S

2/15

Foto: AMY SHORE / RM SOTHEBY'S

3/15

Foto: AMY SHORE / RM SOTHEBY'S

4/15

Foto: AMY SHORE / RM SOTHEBY'S

5/15

Foto: AMY SHORE / RM SOTHEBY'S

6/15

Foto: AMY SHORE / RM SOTHEBY'S

7/15

Foto: AMY SHORE / RM SOTHEBY'S

8/15

Foto: AMY SHORE / RM SOTHEBY'S

9/15

Foto: AMY SHORE / RM SOTHEBY'S

10/15

Foto: AMY SHORE / RM SOTHEBY'S

11/15

Foto: AMY SHORE / RM SOTHEBY'S

12/15

Foto: AMY SHORE / RM SOTHEBY'S

13/15

Foto: AMY SHORE / RM SOTHEBY'S

14/15

Foto: AMY SHORE / RM SOTHEBY'S

15/15

Foto: AMY SHORE / RM SOTHEBY'S

Bondbilar brukar vara populära och här är en som bara byggts i fyra exemplar. Nu säljs det bästa av dem på auktion.

Det är en Jaguar C-X75, som var med i James Bond-rullen Spectre. Unik bil som säljs på en unik auktion – vid formel 1-finalen i Abu Dhabi.

Det var redan 2010 som vi för första gången fick se Jaguars konceptbil C-X75 under bilsalongen i Paris. En tvåsitsig supersportbil som drevs av två mittmonterade turbinmotorer och en elmotor vid vardera hjul. Turbinerna skulle fungera som räckviddsförlängare och elmotorerna levererade 780 hästkrafter och 1 600 newtonmeter. Konceptbilen var tänkt att bli efterträdaren till legendariska bilar som 1990-talets XJ220 och 1960-talets XJ13. Men tyvärr gick C-X75-konceptet ett liknande öde till mötes som nämnda XJ13. Det blev aldrig någon serieproduktion.

Sextiotalsbilen förblev en racingprototyp som endast tillverkades i ett exemplar. Dagens bil kom dock att byggas i några fler exemplar även om det inte blev de 250 som det var tänkt. Efter att under några år ha dykt upp i olika skepnader på bilsalonger blev det klart att den skulle vara med i Bond-rullen Spectre med Daniel Craig i huvudrollen.

Hybriddrivlinan ersattes av en konventionell V8 hämtad från Jaguar F-Type, den monterades bakom sittbrunnen och totalt fyra bilar byggdes till filmproduktionen. C-X75 gick därmed från fyr- till bakhjulsdrift och växellådan blev en sexväxlad låda som manövreras via en paddel på vänster sida om ratten. För att klara de krävande stuntscenerna monterades bland annat en hydraulisk handbroms. Kombinationen av drivlinan och bilen blev dock för svårhanterad så motorn omprogrammerades för göra den mer hanterbar.

Kanske inte världens tystaste förarmiljö...

Foto: AMY SHORE / RM SOTHEBY'S

Stuntföraren styrde Bondbilen från taket

Just denna bil fick under filmproduktionen en förarhytt monterad på taket så en stuntförare kunde köra bilen under tiden skådespelaren, Dave Bautista, kunde fokusera på att agera framför kameran. Tack vare det ska detta exemplar vara den som klarade sig bäst undan skador vid produktionen, även om samtliga exemplar överlevde. För det var inte självaste James Bond som satt bakom ratten i denna bil. Han försökte fly i en Aston Martin DB10 som även den har synts på auktionsgolvet. Det är även denna bil som användes vid marknadsföring av filmen och kördes som uppvisning under Mexikos grand prix 2015 av Felipe Massa. Sedan dess har den levt sitt liv i händerna på en privat samlare i Storbritannien.

Försäljningen hanteras av RM Sotheby’s och kommer att ske på auktion under årets F1-final under Abu Dhabis grand prix 30 november. Någon prisindikation finns inte angivet. Auktionen hittar du här.

Men även om denna bil inte kom i produktion så kan du kanske få se en mittmotorsportbil från Jaguar i framtiden. Ersättaren till F-Type väntas nämligen bli en sådan.