Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Bannlyst F1-bil säljs nu – finns bara i två exemplar

Ferrari F187 från 1987 som kördes av Gerard Berger.
Foto: BH AUCTIONS
Foto: BH AUCTIONS
Foto: BH AUCTIONS
Foto: BH AUCTIONS
Foto: BH AUCTIONS
Foto: BH AUCTIONS
Foto: BH AUCTIONS
Foto: BH AUCTIONS
V6 på 1,5 liter som ger 963 hästkrafter.
Foto: BH AUCTIONS
Lotus 88 från 1981, konstruerad av Colin Chapman.
Foto: BH AUCTIONS
Foto: BH AUCTIONS
Foto: BH AUCTIONS
Foto: BH AUCTIONS
Foto: BH AUCTIONS
Foto: BH AUCTIONS
Foto: BH AUCTIONS
Foto: BH AUCTIONS
Foto: BH AUCTIONS
1 / 18

Har du drömt om att äga en Formel 1-bil? Nu kan drömmen bli sann.

Du kan välja mellan en svart Lotus och en röd Ferrari. Båda säljs nu på auktion och båda är för evigt inskrivna i historieböckerna.

Den 12 januari faller klubban hos BH Auction i Tokyo och bland objekten som ska få nya ägare märks två Formel 1-bilar från 1980-talet. Kör du hellre än mekar ska du rikta in dig på en Lotus 88 från 1981 – en bil med en kort tävlingshistorik.

Det handlar om Colin Chapmans bannlysta konstruktion med dubbla chassin som inte kom längre än till de fria träningspassen under deltävlingarna i Long Beach, Rio de Janeiro, Buenos Aires och Silverstone i händerna på Elio de Angelis.

Konstruktionen må ha varit nyskapande för sin tid men kraftkällan är den välkända DFV-motorn från Cosworth/Ford som debuterade redan 1967. Bilen är en av endast två byggda.

Efter att ha blivit bannlyst stod bilen hos familjen Chapman under många år innan samlaren och föraren Katsuaki Kubota tog över ägandet. 2008 började han köra bilen i historisk racing och den kunde också ses köra på Suzuka-banan av Takuma Sato 2015 inför Japans Grand Prix.

LÄS ÄVEN: Så blev Ronnie Peterson racerförare 

Ferrari med extremt stark motor till salu

Bil två att ropa in är en Ferrari F187 från 1987 och kördes av Gerard Berger under Storbritanniens, Frankrikes och Ungerns Grand Prix. Dock med tveksamt resultat – han kom aldrig i mål. Precis som Lotusen har dock bilen sin plats i historieboken. Eller V6-motorn på 1,5 liter rättare sagt. Med sina 963 hästkrafter i kvalifikationsutförande är den nämligen den starkaste motorn från den så kallade turboeran.

Bilen, med chassinummer 099, är nummer fem av sju tillverkade och har stått länge i en samling. Till skillnad från Lotusen är den inte redo för historisk racing, vare sig ur pappers- eller tekniskt perspektiv.

Några förväntade priser för bilarna har auktionsfirman inte nämnt. Sugen ändå? Här har du auktionen! 

LÄS ÄVEN: Nya dramatiska bilder i filmen om Ronnie Peterson 

Annons: