Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Klassiker

Publicerad 26 aug 2019 09:30

90-talet som inspiration när Bugatti släpper Centodieci

Bugatti väljer att hylla 90-talsdesignen med nya Centodieci.

Bugatti väljer att hylla 90-talsdesignen med nya Centodieci.

1/8

Foto: BUGATTI

Bugatti EB110, Centodieci, Chiron.

Bugatti EB110, Centodieci, Chiron.

2/8

Foto: BUGATTI

3/8

Foto: BUGATTI

4/8

Foto: BUGATTI

5/8

Foto: BUGATTI

6/8

Foto: BUGATTI

7/8

Foto: BUGATTI

8/8

Foto: BUGATTI

Det är inte ofta 90-talet används som inspiration för bilmärken, men italienska Bugatti valde ju det årtiondet när nya hyllningsbilen Centodieci formades. Sugen på en? Det blir svårt – alla tio exemplar är redan sålda. 

Att blicka tillbaka i modellkatalogen är inte ovanligt. Retrobilen är ett begrepp sedan 20 år och som ofta hämtar designelement från 1950 eller 1960-talen. Bugatti har dock med sin nya modell, Centodieci, valt att stanna vid det bespottade, eller i alla fall bortglömda, 1990-talet.

Modellen hyllar EB110 (blå bil på bilderna i galleriet ovan) som tillverkades mellan 1992 och 1995 i 139 exemplar då märket ägdes av Romano Artioli och var stationerade i Italien och orten Campogalliano i Modena.

Designchefen Achim Anscheidt har gått försiktigt fram med hyllningsbilen Centodieci och har inte velat ta för många designelement från förlagan ritad av Marcello Gandini. Den tydligaste kopplingen är den krympta grillen kantad med ribbor och emblemets placering ovanför grillen. Originalets lite förvånade uppsyn har dock inte gått vidare då Centodieci har en modern och smal strålkastardesign.

LÄS MER: Bättre, tuffare och snabbare – nya Corvette Stingray C8

Baseras på Chiron under skalet

Även baktill finns kopplingar. Ljusrampen för tankarna till ”originalets” lufthål i karossen och vingen är inspirerad av den från Super Sport-versionen som även lånat ut designen med hålor bakom dörrar/sidorutor.

Under skalet handlar det dock inte om någon ny bil då Centodieci baseras på Chiron, presenterad 2016. Både förlagan och hyllningsbilen har fyra turboaggregat men annars har de inte mycket gemensamt tekniskt. Centodieci har den välkända W16-motorn på åtta liter under huven som här ger 1 600 hästkrafter och tar bilen till 100 km/h på 2,4 sekunder. Centodieci är 20 kg lättare än donatorbilen.

 

https://twitter.com/Bugatti/status/1163153560999223301?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1163153560999223301&ref_url=https%3A%2F%2Fteknikensvarld.se%2Fbugatti-centodieci-hyllar-bortglomd-supersportbil%2F

 

Tio exemplar ska byggas av bilen (sitt still, alla är redan sålda) och flera kulörer finns att välja bland inte bara den vita som ses på bilderna här. Meningen är att den ska stå som kontrast till svarta La Voiture Noire som visades upp i Genève i våras. Priset för Centodieci startar på åtta miljoner euro (cirka 86 miljoner kronor) – före skatt.

Bilen visades upp under Pebble Beach Concours d’Elegance (se tweet ovan) men bilderna du ser här i artikeln är tagna i den gamla fabriken i Campogalliano.