Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Klassiker

Publicerad 22 nov 2018 12:15

12 bilar som kan bli värdefulla klassiker i framtiden

Så gott som alla bilar tappar i värde direkt när de säljs.

Men det finns modeller som står sig bra – och som till och med kan öka i värde när det gått ett antal år.

ALLT OM BILAR har tittat in i spåkulan och hittat 12 modeller som kanske kan bli framtida klassiker.

1. Saab 9-5


Den allra sista riktiga Saaben... självklart kommer det alltid att finnas intresse för de här bilarna. De flesta exemplar används som bruksbilar i dag och kommer därför att nötas ner av tidens tand. Det finns dock bilar undanställda för framtiden. De kan bli värda mycket pengar framöver. Ja, redan nu faktiskt.


Kombiversionen 9-5 SportCombi med modellår 2012 är mest eftertraktad. Saab hann bara bygga 35 exemplar innan konkursen, och i fjol var ett av dem till salu för 728 000 kronor. Bilen såldes såldes snabbt – till ett pris som vi bara fick veta var högre än det begärda.


2. Porsche 991 Carrera



Porsche 911 har i regel riktigt fint andrahandsvärde och många modeller har blivit värdefulla klassiker. Kanske har modellserien 991 Carrera årsmodellerna 2012 till 2015 förutsättningar att bli en av dem, de här bilarna är nämligen de sista 911:orna med sugmotor och det "riktiga" Porscheljudet.


Vi får se hur priserna utvecklar sig när Porsche nu gör sig redo för att släppa nästa stora uppdatering av 911, den som går under beteckningen 992.


3. BMW 1M Coupé


Den är liten, den är snygg och hur busig som helst. Med 1M Coupé visade BMW att de inte glömt hur man får fram körglädje i sin renaste form. Styrningen är kvick och bjuder på mycket känsla. Den sexcylindriga motorn på 340 hästar för bilen blixtrande snabb. De här är förmodligen en bil som alltid kommer att hitta sina köpare.


4. Tesla Roadster



Lilla Roadster var Teslas första modell – och den här sportbilen väckte stor uppmärksamhet. Bilen, som sägs vara den första eldrivna riktiga sportbilen, har ett chassi som byggts av Lotus och Tesla stod för batterierna och drivningen. Detta kan snart vara en ännu mer eftertraktad samlarbil.


5. Mercedes-Benz SLS AMG


Måsvingen Mercedes SL300 (W198) räknas av många som en av de vackraste bilarna som någonsin byggts. Och vi håller med. Den Mercedes-Benz SLS AMG som visades i Frankfurt 2009 kanske är en av de brutalaste. Den har en 6,2-liters V8 på 570 hästar – och precis som SL300 öppnas den,som enda modell, med måsvingedörrar.


6. BMW M3 E46



Prestandaversionen av BMW 3-Serie kallas M3. Den första kom 1986 och blev snabbt en drömbil för många och är redan en klassiker. E46, som kom 2001 med en rak sexa på 3,2-liter med en effekt på 343 hästar, kan nog också bli värd pengar i framtiden. Speciellt den lättade CSL-versionen med 360 hästar.


7. Alfa Romeo 4C


Alfa Romeo 4C är den första bakhjulsdrivna modellen från tillverkaren på många år. Och den här bilen är tänkt som en liten reklampelare när Alfa Romeo nu spottar i nävarna och försöker sig på en ordentlig comeback. Kanske kommer den roliga lilla sportbilen att få en plats i bilhistorien.


8. BMW i8


Byggd i kolfiber. En liten trecylindrig bensinmotor som integrerats i ett hybridsystem. Bra prestanda. Och designen från en supersportbil. BMW i8 ser ut att komma från framtiden, men när vi väl är där har tekniken utvecklats och i8 kommer att betraktas som ett spännande tidsdokument.


9. Mitsubishi Lancer Evolution


Mitsubishi hade länge världsherravälde med Lancer Evolution, både i rallyskogarna och bland gasglada vardagsbilister. Bilarna var tillsammans med Subaru Impreza kända för att ge massor av hästkrafter för pengarna och många av dem har sen trimmats ytterligare. En orörd originalbil kommer säkert att bli värd pengar i framtiden.


10. Audi A2



En bränslesnål bil byggt på en ultralätt aluminiumram. Audi tänkte på många sätt rätt när de släppte sin lilla A2:a lös 2001. Problemet var att bilen blev dyr, både att bygga och att köpa – en bra bit över 200 000 kronor fick man betala om man ville ha lite utrustning och en av de större motorerna. Kan bli en klassiker.


11. Honda S2000



Honda S2000 kan kanske betraktas som en konkurrent till Mazda MX-5, som räknas som världens mest sålda sportbil. S2000 är dock betydligt kvickare med sina 240 hästar. Och ljudet är grymt – motorn varvar nämligen upp till 9 000 varv. Nu går det att hitta en S2000 för rimliga pengar, men kanske är de snart dyrare.


12. Volvo V70 Classic

Foto: David Jakobsson


Nu är det slut för Volvo V70, en modell som under decennier toppat den svenska försäljningsstatistiken. Den sista årsmodellen har som alla modeller som går ur tiden fått tilläggsnamnet Classic. En viktig bil i svensk bilhistoria – och kanske en eftertraktad veteranare i framtiden.