Tuffa tag direkt för nya hybrid-långtestbilen

Testekipaget
Foto: Jan-Erik Berggren

Vår nya långtestbil Mitsubishi Outlander PHEV presenterades i vårt förra magasin.

Och nu har bilen börjat rulla på allvar.

Det blev hårdtest direkt med takbox och husvagn.

Mitsubishis laddhybrid Outlander PHEV säljer som smör. Storleken i kombination med supermiljöbilspremien, bra räckvidd på batteriet och låga förmånsvärden gör bilen populär både för privatpersoner och företagskunder.

Vi har inlett vårt långtidstest av Outlander PHEV och bilen ska hänga med oss under ett helt år.

I Stockholm är elbilens fördelar tydliga. Ladda hemma vid villan och kör sen på el tur och retur till jobbet samt de korta resorna till affärer och fritidsaktiviteter.

Men ute på landsvägen märktes också elbilens nackdelar.

Takbox och husvagn

Vi monterade en liten takbox från Thule - en Touring 700 - och hängde på marknadens lättaste husvagn, 750 kg lätta Fritidsvagnen.

Ändå steg bränsleförbrukningen under måttlig motorvägsfart till en bra bit över en liter per mil. Det i sin tur kapade räckvidden på bensintanken till beskedliga 30 mil. Och med 30 mils räckvidd blev en resa på 65 mil en strapats.

Det är så tydligt att vi vant oss vid att kunna köra bortåt 100 mil på en tank och därmed kunna välja helt fritt när och var vi stannar under en långtur. Och det är det här som elbilarna har att brottas med. Kommer batterierna att bli bättre och laddningen snabbare eller kommer vi bilägare att få tänka om helt?

Sladdvindan la av

Outlander PHEV avslöjade ytterligare en sak - det går inte att ladda med vilken förlängningssladd som helst. Min sladdvinda klarade inte av laddningen utan la av helt efter tre dagars försök. Så nu rullar bilen på bensin i väntan på inköp av en vinda med tillräckligt kraftig sladd.

Ändå - bytet från Volvo V60 till Mitsubishi Outlander har varit märkbart. Att sitta i baksätet är trevligare eftersom det är ljusare med större fönsterytor.

Även det större bagageutrymmet upplevs som positivt. Men att använd takboxen blir knepigare eftersom lasthöjden ökat ordentligt jämfört med V60:n.

Så går långtestet

0-236 mil


■ Kostnader:

Hittills har vi inte behövt lägga en enda krona förutom bränsle i form av el och bensin. Nu ska det inhandlas en bra sladdvinda så att det går att ladda bilen på fler ställen.


■ Detta har hänt:

Vi försåg direkt vår test-Outlander med takräcke och box från Thule. Bilen rullade sina allra första mil i Stockholms försommartrafik och har också rullat närmare 70 mil på motorväg, och då med en husvagn hängande på kroken.

PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

Annons: