Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 8 aug 2018 13:39

”Volvos teknik hade kunnat undvika dödsolyckan”

Kvinnan ledde en cykel när hon blev påkörd, vilket kan ha gjort det svårt för bilen att identifiera henne.

Kvinnan ledde en cykel när hon blev påkörd, vilket kan ha gjort det svårt för bilen att identifiera henne.

1/2

Foto: AP / TT NYHETSBYRÅN

Bilen som körde på kvinnan var utrustad med både Volvos och Ubers teknik.

Bilen som körde på kvinnan var utrustad med både Volvos och Ubers teknik.

2/2

Foto: AP / TT NYHETSBYRÅN

I maj i år skedde en tragisk dödsolycka i Arizona i USA. 

En kvinna blev påkörd av en självkörande bil och dog.

En utredning efter olyckan visade att Ubers teknik inte bromsade bilen i tid, och nu har den amerikanska branschorganisationen för bilsäkerhet kommit fram till att Volvos teknik hade hindrat olyckan – om den varit påkopplad.

Den självkörande bilen som körde på kvinnan var en Volvo XC90 med självkörandeteknik från både Volvo och Uber. Det var dock Ubers teknik som användes vid tillfället.

Den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NTSB visade i en utredning att bilens radarsystem upptäckte kvinnan som gick över vägen – men bilen bromsade inte. Bilens styrsystem aktiverades mindre en än sekund före det att bilen träffade kvinnan medan bilens bromssystem inte aktiverades förrän strax under en sekund efter kraschen.

LÄS MER: Videon på Uber-Volvons dödskrasch väcker frågor

Varken Uber eller Volvo har kommenterat

Nu hävdar den amerikanska branschorganisationen för bilsäkerhet, Insurance Institute for Highway Safety, att Volvos teknik hade hindrat olyckan, rapporterar Bloomberg. De riktar också hård kritik mot Uber.

– Det är möjligt att systemet hade kunnat gripa in och stoppa olyckan. Om de som utvecklar självkörande bilar faktiskt vill göra vår trafik säkrare måste de ha de bästa krock-undvikningssystemen i bilarna, säger IIHS forskningschef David Zuby till Bloomberg.

Den officiella utredningen, som görs av den amerikanska transportmyndigheten, är ännu inte klar.

Varken Uber eller Volvo har lämnat några kommentarer eller svarat på några frågor angående olyckan.

I Sverige är reglerna för vilka test som får göras med självkörande bilar mycket mer restriktiva än i USA.

LÄS MER: Nu måste Volvo snabbt förklara hur olyckan gick till