Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 5 jul 2018 09:07

Volvo Cars lanserar nytt globalt varumärke

Volvo Car Mobility lanserar M, ett nytt världsomspännande varumärke som erbjuder tillgång till bilar och tjänster genom en app.

Volvo Car Mobility lanserar M, ett nytt världsomspännande varumärke som erbjuder tillgång till bilar och tjänster genom en app.

1/3

Foto: VOLVO

Bodil Eriksson, vd Volvo Car Mobility.

Bodil Eriksson, vd Volvo Car Mobility.

2/3

Foto: VOLVO

Håkan Samuelsson, vd Volvo Cars.

Håkan Samuelsson, vd Volvo Cars.

3/3

Foto: JONAS EKSTRÖMER

M. Nej, den här gången handlar det inte om en Bond-karaktär eller en spetsad modellvariant av BMW-bilar.

I stället är det namnet på Volvos sprillans nya, globala varumärke. Bildelning och andra tjänster via en smart app.

– Volvo Cars tar steget till att bli något mer än ett bilföretag, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef.

Nu kommer Volvo Cars med ett utökat globalt mobilitetserbjudande. Lite enklare uttryckt – ett nytt varumärke (M) som via en smart app erbjuder bilar/bildelning och digitala tjänster.

– Volvo Cars tar steget till att bli något mer än ett bilföretag. Dagens urbana konsument tänker nytt kring traditionellt bilägande. M är en del av vårt svar på det. Vi utvecklas till att leverera tjänster direkt till konsumenten under vår nya mission ’Freedom to Move’”, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef på Volvo Cars.

I stället för att bara få information om var det finns lediga bilar så kommer M att lösa kundernas problem via frågor om deras behov.

LÄS ÄVEN: Bildelning och bilpooler – så funkar det 

Sunfleet blir en del av M

– Tjänsterna som i dag erbjuds på marknaden är i stort alternativ till taxi eller kollektivtrafik, säger Bodil Eriksson, vd på Volvo Car Mobility. Vi fokuserar i stället på hur människor använder de bilar de äger, vilket gör oss unika. Vi vill erbjuda ett riktigt alternativ till traditionella tjänster. Det ska göra det möjligt för oss att leva livet på våra egna villkor, få saker gjorda och optimera vår dyrbara tid. Vi ser en möjlighet att erbjuda en premiumupplevelse.

Volvo Car Group äger redan bildelningsföretaget Sunfleet och det kommer helt integreras i M, vilket innebär att kunskap och data sedan 20 år tillbaka kan adderas till de nya tester som nu ska genomföras.

– Stockholm kommer att fungera som Ms utvecklingsbas där vi redan utför omfattande tester. Ett större beta-test kommer att äga rum under hösten, säger Bodil Eriksson.

Håkan Samuelsson menar att mobiliteten nu förändras i grunden.

– Och Volvo Cars leder den omvandlingen. Lanseringen av M skapar nya intäkter för Volvo Cars och är ett led i företagets ambition att skapa fler än 5 miljoner konsumentrelationer fram till mitten av det kommande decenniet, säger han.

LÄS ÄVEN: Köpa, dela eller hyra bil – vad är billigast

Trött på att det är dyrt med bil?Gör testet, svara på 4 frågor