Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 4 apr 2018 15:56

V: ”Förbjud försäljning av diesel- och bensinbilar 2025”

Jens Holm är Vänsterpartiets klimatpolitiska talesperson.

Jens Holm är Vänsterpartiets klimatpolitiska talesperson.

1/2

Dieselmotorerna har det redan tufft, men skulle få en betydligt svårare marknaden med ett starkt Vänsterparti.

Dieselmotorerna har det redan tufft, men skulle få en betydligt svårare marknaden med ett starkt Vänsterparti.

2/2

Foto: JULIAN STRATENSCHULTE / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Regeringen pratar gärna om sina insatser på klimat- och miljöområdet. Men från vänsterkanten sätts det nu press för hårdare tag mot miljöfarliga bilar.

Försäljningsförbud för fossilbilar, snabbare införande av miljözoner och städer utan privatägda bilar är några av Vänsterpartiets kontroversiella förslag om hur klimatmålen ska nås.

En fråga där regeringen känner pressen från vänster är om miljözonerna. Enligt förslaget som lagts fram av regeringen ska miljözonerna vara på plats fullt ut först sommaren 2022.

– Att vänta så länge kommer ge oss flera år till med sjuka människor som dör förtida dödar. Det är ett pris som är för högt att betala, säger Jens Holm, klimatpolitisk talesperson i Vänsterpartiet, som vill ha zonerna helt på plats till 2020.

LÄS ÄVEN: Dieselförbud och fordonsskatt – så vill partierna hantera din bil

Tycker besvikelsen ska riktas mor regeringen Reinfeldt

Att zonerna ska färdigställas sommaren innan ett val är även det ett orosmoment, enligt Jens Holm.

– Genom att vänta så länge är risken uppenbar att förslaget kanske inte ens blir av i verkligheten eller förändras till det sämre av en framtida regering. 2022 är som bekant valår, säger han.

Det var inte många år sedan de dieselbilar som nu kan få körförbud i flera städer var miljöbilsklassade. Här finns det enligt Vänsterpartiet flera stora bovar.

– Besvikelsen som nu riktas mot regeringen borde dels riktas mot Reinfeldt och Borg som miljöbilsklassade dieseln, och dels mot biltillverkarna som vi vet har fuskat med utsläppsstatistiken. Det vore inte mer än rätt om de fuskande biltillverkarna kompenserar kunderna, säger Jens Holm

LÄS MER: MP: Bensinförbud räcker inte – trafiken måste minska 

Vill nå klimatmålen genom förbud

Trafikverket har visat att dagens klimatåtgärder inte räcker för att nå målen som satts upp till 2030. Därför finns en rad förslag från de olika partierna, men Vänsterpartiet går klart längst i att kräva ett förbud av försäljning av bensin- och dieselbilar redan 2025, alltså om sju år.

– Genom ett förbud skulle Sverige sända en tydlig signal till marknaden om att här är det bara miljöbilar som gäller. Det skulle möjliggöra en större satsning på el- och gasbilar, säger Jens Holm.

Förbudet skulle bara gälla nybilsförsäljning, det skulle alltså fortfarande vara möjligt att sälja sin begagnade bensin- eller dieselbil. Förutom att förbjuda försäljningen vill partiet även i grunden förändra samhällsplaneringen – och prioritera ner bilens betydelse.

– I dag är våra städer byggda utifrån bilen. Vi har en parkeringsnorm som tvingar städer att planera en parkeringsplats per lägenhet som byggs, vilket är helt orimligt. Vi borde ha en gång-, cykel- och kollektivtrafiknorm, säger Jens Holm.

Nyckeln för att minska bilismen stavas alltså beteendeförändringar, enligt Jens Holm.

– Det behöver inte vara svårt att förändra människors beteende. I dag subventionerar vi massbilismen, då är det inte konstigt att folk köper en egen bil. Gör vi det istället bättre och billigare eller gratis att åka kollektivt och bygger ut gång och cykelbanor kommer färre använda bilen, säger han.

Tar det ändå inte lång tid att ändra hur människor ser på bilen?

– Nja, jag tänker på när jag var ung och alla satt och rökte på krogen. Om någon då sagt att om tio år kommer ingen att röka på krogen hade ingen trott på det. I dag är det praktiskt taget så i hela Europa. Jag tror att vi kan få en liknande utveckling vad gäller bilar.

LÄS MER: Bilutsläppen ska minskas radikalt 

Framtida städer utan privatägda bilar

På länge sikt är många inom branschen överens om att självkörande bilar kommer att förändra både hur vi ser på bilen och staden. Vänsterpartiet har en tydlig plan för hur utvecklingen kan användas.

– Det är viktigt att vi politiker styr tekniken och inte tvärtom. På sikt kommer de sjävkörande bilarna kunna vara ett komplement till kollektivtrafiken, vi ser det inte som någon vits med att alla har en egen självkörande bli på uppfarten, säger Jens Holm.

Alla riksdagspartier delar en positiv syn på möjligheterna med självkörande bilar och är tydliga med att säkerheten är viktigast. Vänsterpartiet sticker ut med synen på självkörande bilar som ett sätt att minska mängden bilar i städerna – eller till och med göra att privatägda bilar inte behövs.

– Det finns studier som visar att självkörande bilar med gemensamma turer kopplade till kollektivtrafiknätet leder till att privata bilar i princip inte behövs i städerna. Det skulle ge enorma möjligheter, till exempel kan parkeringsplatser tas bort för att bygga bostäder, skolor, förskolor och parker, säger Jens Holm.

LÄS MER: Så avslöjar din bil hur du röstar i valet

Trött på att det är dyrt med bil?Gör testet, svara på 4 frågor