Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 25 apr 2018 13:08

Rapport: Allt färre håller hastighetsgränserna i Sverige

Allt färre håller hastighetsgränserna, enligt Transportstyrelsen.

Allt färre håller hastighetsgränserna, enligt Transportstyrelsen.

1/3

Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Antalet omkomna i singelolyckor ökade under 2017.

Antalet omkomna i singelolyckor ökade under 2017.

2/3

Foto: JOHAN NILSSON

Fartkameror är effektiva men räcker inte för att övervaka hastigheterna, enligt Transportstyrelsen.

Fartkameror är effektiva men räcker inte för att övervaka hastigheterna, enligt Transportstyrelsen.

3/3

Foto: RICKARD NILSSON

253 personer dog i den svenska vägtrafiken i fjol.

En minskning från tidigare år, men för att nå målet med högst 220 dödade i trafiken år 2020 vill Transportstyrelsen, Trafikverket och VTI nu fokusera på att få ner medelhastigheten.

– Hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får, säger Hans-Yngve Berg, trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen.

I en rapport om trafiksäkerhetsutvecklingen, vid Trafikverkets resultatkonferens, så presenteras siffrorna för omkomna i den svenska vägtrafiken 2017.

Det rör sig om 253 personer, vilket är en minskning med 57 procent sedan år 2000. Samtidigt har singelolyckorna ökat. Av de totalt 253 som omkom var det 97 personer som omkom i singelolyckor med motorfordon. Ofta alkohol- eller drogrelaterade.

– Det är självklart positivt att färre personer omkommer i vägtrafiken, samtidigt är det oroande att trafikanter inte håller hastighetsbegränsningarna. Vi vet ju att hastigheten är den faktor som har störst betydelse för hur allvarliga följder en trafikolycka får, säger Hans-Yngve Berg, trafiksäkerhetsanalytiker på Transportstyrelsen.

LÄS ÄVEN: Trafikverket testar falluckor för att stoppa fortkörare 

Allt färre håller hastighetsgränserna

Statistiken visar att sedan 2012 har hastighetsnivåerna ökat, och bilister håller sig allt mer sällan till gällande hastighetsgränser på statliga vägar.

– Här ser Transportstyrelsen en brist och kommer därför att starta ett arbete för en ökad regelefterlevnad med fokus på att utformning och regler överensstämmer med varandra. På så sätt ges trafikanterna bättre förutsättningar att göra rätt. Utifrån ett trafikantperspektiv kan det i dag vara svårt att följa hastighetsgränserna eftersom utformningen är designad för en hastighet, men hastighetsgränsen är satt till en lägre nivå, säger Hans Yngve Berg.

Transportstyrelsen skriver att även om fartkameror är effektiva så räcker det inte med det. Dessutom har Polisens manuella hastighetsövervakning också minskat, vilket ökar behovet av nya sätt att få ner medelhastigheten. ”Som fordonsteknik och nya försäkringar. Det är dock osäkert om den sortens lösningar hinner ge något större bidrag till att nå målen 2020.”

LÄS ÄVEN: Så vill de politiska partierna hantera trafiken och din bil