Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 25 mar 2019 14:01

Transportstyrelsen: Skärp kontrollerna i miljözonerna

Det har diskuterats hur miljözonerna ska övervakas. Nu föreslår Transportstyrelsen att kommunerna själva ska kunna göra det.

Det har diskuterats hur miljözonerna ska övervakas. Nu föreslår Transportstyrelsen att kommunerna själva ska kunna göra det.

1/2

Foto: Shutterstock

Går regeringen på Transportstyrelsens linje ska kommunerna kunna anlita parkeringsbolag för att även övervaka stillastående bilar.

Går regeringen på Transportstyrelsens linje ska kommunerna kunna anlita parkeringsbolag för att även övervaka stillastående bilar.

2/2

Foto: TOMAS LEPRINCE

I miljözonerna får vissa bilar och tunga fordon inte köra.
Nu föreslår Transportstyrelsen en skärpning av reglerna som innebär att kommunerna själva ska kunna bötfälla otillåtna fordon som stannat eller parkerat i områdena. 

– Vi tror att kommunerna kommer att prioritera övervakningen i högre grad än vad polisen har möjlighet att göra, säger Kristofer Elo, utredare på Transportstyrelsen.

Kommuner kan i dag stänga ute vissa lastbilar och bussar från särskilt känsliga områden. Från och med 2020 kan även vanliga personbilar, främst sådana med äldre motorer, stoppas från att köras på vägar där man infört miljözoner. I dagsläget är det enbart Hornsgatan i centrala Stockholm som är aktuell för ett sådant förbud, men fler områden kan bli aktuella i framtiden. 

Nu har Transportstyrelsen skickat in sin slutrapport till miljö- och energidepartementet, där de föreslår hur man ska se till att reglerna efterlevs. Ett av förslagen är att fordon som inte får köra i områdena inte heller ska få stanna eller parkera där – ett kompletterande förbud som gör att bilarna kan övervakas och bötfällas även när de står stilla. 

LÄS MER: Nu har regeringen tagit beslut om miljözonerna 

Ska övervakas med parkeringsvakter

Tanken är att kommunerna tack vare regeln ska kunna sköta övervakningen på egen hand med hjälp av vakt- och parkeringsbolag som kan lappa de otillåtna modellerna. 

– Kommuner har ett egenintresse av att säkerställa att de som kör i miljözoner följer reglerna, och vi tror att kommunerna kommer att prioritera övervakningen i högre grad än vad polisen har möjlighet att göra. Vi bedömer därför att förslaget bidrar till utökad övervakning och i sin tur god regelefterlevnad, säger Kristofer Elo, i ett pressmeddelande.

För att förslaget ska bli verklighet behöver regeringen besluta om ändringar i trafikförordningen. 

LÄS MER: Sakerna nu måste tänka på när du skaffar bil 2019 

Tre olika typer av miljözoner

Det var i augusti som regeringen beslutade om att kommunerna ska kunna införa två typer av miljözoner för personbilar utöver dagens ”klass 1”, som portar tunga fordon från vissa områden. 

I miljözon ”klass 2” måste bilarna ha motor med Euro 5-rening eller nyare. Euro 5 blev ett krav från och med 1 september 2009, så många bilar med ett decennium på nacken kommer att portas från de här vägarna.  Från 1 juli 2022 skärps kraven ytterligare så att bara dieselbilar som uppfyller kraven för den nyare Euro 6-standarden får köra i zonen.

Vill en kommun införa den allra tuffaste miljözonen, ”klass 3”, så stänger det ute alla bilar förutom elbilar, bränslecellsbilar och sådana som drivs av fordonsgas med rening enligt Euro 6-standarden. I den zonen tillåts alltså inte ens laddhybrider, även om de körs på el. Tunga hybridfordon får däremot köra där så länge de har Euro 6-rening.