Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Totalt mobilförbud bakom ratten snart här

Ett totalt mobilförbud vid bilkörande är på gång i Sverige.
Foto: HIGHWAYSTARZ

Svenska bilförare rattsurfar mest i Europa och det blir bara värre enligt en ny undersökning.

Nu finns det en majoritet i riksdagen för hårdare lagstiftning.

– Det räcker att ge sig ut i trafiken för att se hur stort problemet är, säger socialdemokraternas Johan Andersson.   

En Sifo-undersökning visade i fjol att svenskarna var sämst i Europa när det gällde rattsurfande. En tredjedel av de blågula förarna berättade att de hade sms:at samtidigt som de körde bil.

Att det påverkar förarens uppmärksamhet i trafiken verkar de flesta vara medvetna om – och Allt om Bilar har tidigare berättat om den oerhört gripande och tårfyllda filmen när rattsurfande ungdomar får möta ett trafikoffer.

Men nu visar en undersökning från Motormännen att det inte verkar bli bättre, trots den nya sms-lagen som kom 2013.

I Motormännens omfattande studie observerades 19 088 förare runtom i Sverige och av dessa använde 7,6 procent en handhållen mobil. I en liknande undersökning av Motormännen 2012 så var siffran 6,6 procent.

– Det är inte förvånande. Lagen är otydligt och behöver förtydligas, säger Motormännens trafiksäkerhetsansvarige Carl Zeidlitz och fortsätter:

– Det är i dag svårt för polisen att bevisa att användningen av mobiltelefon eller annan kommunikationsutrustning har varit trafikfarlig. Med ett rakt förbud räcker det att kunna visa en bild eller en filmsnutt.

LÄS MER: Brister ut i tårar när offret berättar allt

Och Carl Zeidlitz verkar bli bönhörd. För enligt Motormännen finns det nu en majoritet i riksdagen för ett total mobilförbud bakom ratten. 

Socialdemokraten Johan Andersson i riksdagens trafikutskott säger att socialdemokraterna där vill skärpa sms-lagen och enligt Motormännen tycker Miljöpartiets, Vänsterpartiets och Sverigedemokraternas ledamöter samma sak.

– Det finns goda grunder att tro att det blir en skärpning. Dagens lagstiftning är inte tillräcklig. Det räcker att ge sig ut i trafiken för att se hur stort problemet är. Det är många som sitter med sina mobiltelefoner samtidigt som de kör bil, säger Johan Andersson till Motormännen.

Allianspartierna är mer splittrade i frågan, där Liberalernas ledamot Nina Lundström inte vill ha ett "totalförbud för mobiltelefoni vid bilkörning". Och de övriga vill invänta mer utredningar i frågan.

Utredningssvaret presenteras i april

Transportstyrelsen har fått i uppdrag av regeringen att se över lagstiftningen och utredningen kommer att presenteras i slutet av april. Om den föreslår en skärpning återstår att se.

– Vi har inte kommit så långt. Vi är en arbetsgrupp på fem personer som arbetar med utredningen. Det är också viktigt att vi tar in synpunkter från andra aktörer. Vi kommer därför i vår samla in idéer och förslag från till exempel polis, åklagare, försäkringsbolag, trafikskolor och fordonsbranschen, säger utredaren Therese Malmström till Motormännen.

När sms-lagen skärptes 2013 hade Transportstyrelsen redan då föreslagit ett förbud, vilket ger en fingervisning åt vilket håll det lutar den här gången.

– Det är dock inte så enkelt att man med krav på handsfree blir av med problemet. Däremot blir det sannolikt enklare för polisen att övervaka och ur bevisningssynpunkt, säger Therese Malmström.

LÄS ÄVEN: 90-talisterna är farligast bakom ratten 

Så tycker politikerna i trafikutskottet

Här är frågorna som Motormännen ställt till ledamöterna i Trafikutskottet:

1. Är nuvarande regler tillräckliga?

2. Bör Sverige helt förbjuda rattsurfande under bilkörning?

3. Bör Sverige följa Wienkonventionen, som övriga EU-länder, och förbjuda användande av handhållen mobiltelefon under bilkörning?


Emma Wallrup, V:

1. Nej.

2. Ja.

3. Ja.

Karin Smith, Mp:

1. Nej.

2. Ja.

3. Ja.

Leif Pettersson, S:

1. Nej.

2. Ja.

3. Ja.

Nina Lundström, L:

1. Liberalerna vill inte ha ett totalförbud.

2. Om lagstiftningen måste förtydligas för att polisen ska få bättre möjligheter att tillämpa lagen så är vi öppna för det.

3. Om telefonen hålls i handen eller om man använder handsfree har enligt forskningen hittills ansetts ha marginell betydelse.

Anders Åkesson, C:

1. Jag vill se en utvärdering av de skärpningar som successivt har gjorts.

2. Att specifikt lagstifta mot ”rattsurfning” är jag tveksam till.

3. Det är rimligt att överväga förbud mot nyttjande av just handhållen telefoni eller apparat i samband med framförande av ett fordon.

Jessica Rosencrantz, M:

1. Under 2014 och 2015 bötfälldes 50–60 personer, vilket visar att bestämmelserna går att använda, men att relativt få personer lagförs.

2. Just nu pågår en utvärdering av regelverket. Vi vill titta på den utvärderingen innan vi tar ställning.

3. Risken är att tekniken springer ifrån ett teknikspecifikt regelverk, vilket hämmar utvecklingen.

Per Klarberg, SD:

1. Nej.

2. Ja.

3. Ja.

Johan Andersson, S:

1. Nej.

2. Ja.

3. Ja.


Svaren är något kortade. För hela svaren läs källtexten hos Motormännen HÄR. 

Annons: