Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Teslas autopilot kommer att döda cyklister”

Förarmiljön i en Tesla Model X.
Foto: MARCIO JOSE SANCHEZ / AP TT NYHETSBYRÅN
Bilen som testades av Heather Knight och hennes forskarkolleger var en Tesla Model S, dock inte den på bilden.
Foto: JOHN G. MABANGLO / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Det har skrivit mycket om Teslas autopilot – både om fel och finesser. Men ingen har använt Stanfordforskaren Heather Knights ord:

– Teslas autopilot kommer att döda cyklister.

Allt om Bilar har vid många tillfällen skrivit om Teslas förarassistansprogram. Det har handlat om nya releaser, tyska varningar om att autopiloten är farlig, filmer om hur en självkörande Tesla agerar och att en liknande Tesla räddat föraren från krasch.

Att säkerhetsprogram och självkörande bilar är omdebatterade är inget nytt – men nu tas diskussionen ytterligare ett steg.

Heather Knight är robotforskare på amerikanska Stanford University och hon har tillsammans med kolleger testat Teslas förarassistansprogram. Slutresultatet blev, enligt Ny Teknik, att tekniken visade på ”skrämmande agnostiskt beteende kring cyklister”.

Med andra ord, systemet ignorerar dem.

LÄS MER: Tesla är värt mer än Ford 

I flera lägen fungerar tekniken perfekt, men i andra inte alls, enligt Knight. Och det stora problemet är föraren – är det en ovan bilist kan det vara oklart när autopiloten ska användas och när den inte bör göra det.

Dessutom hade den Tesla Model S som testades svårt att ”se” cyklister, enligt robotforskaren.

– Jag uppskattar att Autopilot klassificerade runt 30 procent av andra bilar och 1 procent av cyklister. Att inte kunna klassificera objekt innebär inte att bilen inte förstår att det finns något där, men givet att liv står på spel så rekommenderar vi att man aldrig använder Teslas Autopilot när det finns cyklister i närheten, säger Heather Knight till tidningen Fortune.

https://twitter.com/heatherknight/status/868541176248487937

Rapporten har kritiserats

Rapporten presenteras nu, men det ska betonas att testerna gjordes redan för ett år sedan – och Tesla har sedan dess uppdaterat mjukvaran till sitt förarassistansprogram. Rapportern har även kritiserats för att vara överdriven och inte ge tillräckliga bevis.

Teslas talesperson i Sverige säger till Ny Teknik att de inte vill kommentera påståendet om att systemet skulle äventyra cyklister, men påpekar att systemet är ett förarassistanssystem och inte ett system som gör bilen fullt självkörande.

Amerikanska National Highway Traffic Safety Administration kritiserar visserligen Tesla något för att inte vara tillräckligt tydliga i att berätta om systemets begränsningar för förarna, men det är också den enda kritiken från NHTSA i rapporten. 

Enligt Ny Teknik nämns det även i rapporten att sedan autopilotsystemet introducerades så har olyckor med Teslabilar minskat men nästan 40 procent.

LÄS ÄVEN: Musk vill förena datorer med hjärnor 

Annons: