Svenska bensinmackar blir nu moderna laddstationer

På ett par timmar ska Volvo- och Renault-kunderna ha laddat tillräckligt för att fortsätta resan, enligt Vattenfall.
Foto: TANKA
Susanna Hurtig, chef Vattenfall E-mobility Norden.
Foto: VATTENFALL
Jan Wallin, Affärsutveckling & Marknad på Tanka i Sverige AB.
Foto: LISA JABAR

Omvandlingen av bensinmackar till laddstationer börjar nu. 165 Tanka-anläggningar får dela på 300 laddplatser.

– Volvo- och Renaulthandlare ska kunna erbjuda sina kunder och anställda enkel elbilsladdning och fakturering, säger Susanna Hurtig, chef för Vattenfall E-mobility.

Enligt en undersökning från Sifo som Vattenfall beställt uppger 63 procent av de tillfrågade att de kan tänka sig att köpa en laddbar bil inom de närmaste åren.

För att det ska bli verklighet måste nätet av laddstationer byggas ut över hela Sverige. På bekostnad av bensinmackarna? Inte riktigt. I ett samarbete mellan Vattenfall och Tanka i Sverige AB, det senare ett helägt dotterbolag till Svensk Volvo- och Renaulthandel, kommer nu 300 laddplatser placeras ut på 165 Tanka-stationer.

– Vi har ett unikt samarbetsavtal med Tanka, där vi tillsammans jobbar för och tar ett viktigt steg för att förbereda för framtidens mackar och underlätta för elbilsförare. Samarbetet innebär att Volvo- och Renaulthandlare via våra helhetslösningar för elbilsladdning ska kunna erbjuda sina kunder och anställda enkel elbilsladdning och fakturering, säger Susanna Hurtig, chef för Vattenfall E-mobility Norden.

LÄS ÄVEN: Dyrare att ladda än att tanka bensin på vissa håll i Norge 

Semisnabb laddning som betalas med Volvokortet

Utbyggnaden beräknas ta tre år och laddstationerna kommer att vara förberedda för det Vattenfall kallar semisnabb laddning på 22 kW.

– Elbilarna blir allt fler, i dag nästan 60 000 i Sverige, och elbilsförarna kommer att behöva ladda på andra ställen än hemma. Initiativet från Tanka i Sverige AB ligger helt i tiden med de önskemål bilförare har och den utveckling vi ser hos biltillverkarna. Vi är oerhört stolta över detta samarbete, säger Susanna Hurtig.

Priset? Någonstans mellan 2 och 5 kronor per kwh. Betalning kan göras genom Vattenfall-appen InCharge som är kopplad till Volvokortet och CarPay.

– Vi ville ha en helhetslösning som fungerar i hela riket, InCharge har en betallösning som fungerar enkelt med vår egna. Vi värnar om det enkla och förmånliga bilägandet så konsumenterna ska kunna besöka våra anläggningar och kunna göra allt det de behöver kring sitt bilägande; serva bilen, byta däck, tvätta, tanka och nu ladda enkelt och smidigt, säger Jan Wallin på Tanka i Sverige AB.

Första Tanka-mackarna med laddplatser? Volvo- och Renaulthandlare i Halmstad, Vetlanda och Lidköping.

Sifo: Svenskarna om elbilar

Vattenfall bad Sifo att fråga 1 000 personer om deras inställning till eldrivna fordon. Intresset att skaffa elbil är relativt stort bland de i målgruppen (allmänheten 25-65 år) som inte redan har tillgång till en i dag. 63 procent uppger att de kan tänka sig att köpa en inom de närmaste åren, där 23 procent av dessa kan tänka sig genomföra köpet inom två-tre år. Män visar på ett högre intresse än kvinnor, likaså yngre jämfört med äldre. Klimattänk och att elbilar upplevs bli det nya normala är de två främsta anledningarna till att man kan tänka sig köpa en elbil, där klimattänk är en viktigare anledning för kvinnor än män. Bland de som uppgett att de inte kan tänka sig/är tveksamma till att köpa elbil, är det främst elbilens pris och räckvidd samt saknad av laddplatser som avgör.

LÄS ÄVEN: Dåliga laddmöjligheter gör att 2 av 3 avstår elbil 

Annons: