Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 13 jul 2018 07:59

Stuttgart förbjuder äldre dieselbilar från nyår

Skylt i Stuttgart som larmar om partiklar i luften. Januari 2019 införs förbud mot äldre dieselbilar i staden.

Skylt i Stuttgart som larmar om partiklar i luften. Januari 2019 införs förbud mot äldre dieselbilar i staden.

1/2

Foto: RONALD WITTEK

2/2

Foto: MARTIN MEISSNER

Det har varit på gång länge och nu har beslutet kommit – Stuttgart förbjuder äldre dieselbilar i staden från och med januari 2019.

Men de nyare dieselmotorerna är fortfarande välkomna.

– Vi vill undvika att förbjuda Euro 5-diesel, genom att göra andra satsningar för renare luft, säger regionpolitikern Andreas Schwarz till Reuters.

De tyska förbuden mot dieselbilar har diskuterats länge – och även i några fall klubbats igenom. Nu kommer det första skarpa beslutet från Stuttgart, där politikerna förbjuder diesel. Och ändå inte.

De dieselfordon som är på Euro 4-nivå förbjuds från och med januari 2019. Om några månader alltså. De bilarna får då inte köras på stadens gator.

Men klarar fordonen utsläppskraven Euro 5 och Euro 6 så är de fortsatt välkomna.

– Vi vill undvika att förbjuda Euro 5-diesel, genom att göra andra satsningar för renare luft, säger Andreas Schwarz, ledaren i De Grönas parlamentsgrupp i regionfullmäktige Baden-Wuerttemberg.

Övriga satsningar inkluderar en utbyggd kollektivtrafik (lägre biljettpriser) och mer transporter med el-fordon. Men Andreas Schwarz tillägger att dessa satsningar behöver fungera för att inte dieselförbuden ska utökas.

LÄS ÄVEN: Så farliga är nya dieselbilar enligt studie 

Nästan 200 000 bilägare berörs av förbudet

Enligt The Local är det nästan 200 000 ägare till dieselbilar som drabbas av Stuttgarts förbud. Totalt är 534 573 dieselbilar registrerade i staden och 188 163 av dessa är på nivå Euro 1-4.

Hamburg har ju redan infört ett dieselförbud, men Stuttgart tar kampen mot fossila bränslen ännu längre. Förbudet är bredare och stoppar fordonen från hela innerstaden.

Det finns vissa undantag – en övergångsperiod till 1 april finns för de med riktigt gamla dieselbilar. Och hantverkare kommer också att få extra tid på sig att köpa ett nytt, godkänt fordon. Taxibilar, räddningsfordon och liknande är helt undantagna från förbudet.

De som tagit beslutet, till exempel De Grönas ledare Winfried Kretschmann, vill inte kalla förbudet för ”körförbud” utan använder termen ”körrestriktioner”.

På kritiska frågor kring om detta är tillräckligt, vad som händer med Euro 4-diesel, om det går att ställa undan sin gamla dieselbil tills kväveoxidgränserna är bra igen – och många andra frågor – svarade Kretschman bara:

– Knödlar äts efter varandra.

LÄS ÄVEN: Då vill Miljöpartiet stoppa bensin och diesel i Stockholm