Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 10 okt 2018 17:09

Studie: Örebroarna är de största miljöbovarna

Foto: MICHAEL KAPPELER / DPA/PICTURE-ALLIANCE/IBL DPA

EU har precis beslutat om tuffa utsläppskrav för personbilar. 

I Sverige har vi kommit olika långt på vägen, visar en undersökning från handelssajten Wayke. 

Där kan man se att skåningarna köper miljövänligast fordon, medan örebroborna ligger efter. 

EU har sedan tidigare ställt kravet om att nya bilar ska ha ett genomsnittsutsläpp som inte överstiger 95 gram koldioxid per kilometer vid 2021. I natt enades unionen om att det ska ner ytterligare 35 procent till 2030, vilket i praktiken innebär 61,75 gram. 

Liksom de andra medlemsländerna blir det en stor omställning för Sverige. Men det finns också skillnader mellan hur långt på vägen de olika länen kommit, enligt Wayke, som undersökt utsläppen för nya och begagnade bilar som säljs genom tjänsten. 

Skåningarna köper fordon med lägst snittutsläpp, följt av hallänningarna och boende i Västra Götaland. Örebroarna köper däremot bilar som avger betydligt mer koldioxid. 

För att nå nivån som EU kräver väntas biltillverkarna behöva ställa om till en högre andel modeller med elektrifierade motorer. 

Men skillnaden mellan länen beror inte på att skåningarna köper mer elbilar, menar Martin Fransson, vd för Wayke.

- Skillnaden beror än så länge på att man köper miljövänligare konventionella bilar med förbränningsmotorer. Elbilsförsäljningen är fortfarande en så pass liten av kakan att den spelar en ganska liten roll men den kommer garanterat att vara avgörande i att nå de nya utsläppsmålen framöver. De stora tillverkarna gör el-släpp på löpande band nu, med helt andra priser än tidigare. 2019 tror jag blir elbilens verkliga genombrottsår, säger han.