Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Stenskotten ökar drastiskt på de svenska vägarna

Våren är stenskottens tid, och skadorna blir bara fler och fler.
Foto: IF

Grusade vägar räddar liv på vintern. Men på våren kommer räkningen – i form av stenskott.

Nu visar det sig att stenskotten ökat drastiskt de senaste åren.

– Personbilarnas framrutor har blivit tunnare och grusningen av körbanorna är frikostigare i dag, säger Johan Granholm, motorexpert på If.

Att våren är stenskottens tid är ingen nyhet. Det grus som lagts på vägarna under vintern kommer ju så småningom alltid fram när gatorna blir torrare.

Och mycket grus på en bilväg innebär förstås en hel del stenar som sprätter åt olika håll. Enligt siffror från försäkringsbolaget If ökar risken för glasskador under våren med 30 procent, jämfört med en genomsnittlig månad. 

Och Ifs statistik visar inte bara att stenskotten ökar för att det är vår – de har ökat drastiskt över tid också. År 1997 rapporterades 163 000 glasskador (källa: Svensk Försäkring, SCB) och 2017 var den siffran uppe i 420 000. Inte mycket talar för att trenden är på väg att brytas.

– Dels har förstås antalet bilar ökat stadigt, men det förklarar bara en mindre del av variationen. Andra orsaker är att de gamla stänkskydden blivit allt ovanligare, att personbilarnas framrutor blivit tunnare, samt att grusningen av körbanorna är frikostigare i dag, säger Johan Granholm, motorexpert på If.

Antalet stenskott har ökat drastiskt.
Foto: IF

LÄS ÄVEN: 10 detaljer som sänker värdet på din bil 

Gäller att agera snabbt vid stenskott

Vanligaste skadan på personbilar som rapporteras in är spruckna glas.

– Det bästa och egentligen enda tipset är att alltid hålla ett gott avstånd till bilen framför. De flesta skadorna uppkommer när man är den framförvarande bilen tätt i hasorna, konstaterar Johan Granholm.

Han uppmanar alla som drabbas att så snabbt som möjligt ta sig till en glasverkstad.

– Små sprickor går ganska lätt för verkstäderna att åtgärda. Om sprickan är liten och kan lagas utan att hela rutan behöver bytas ut blir det heller inte någon särskilt dyr affär, bara 200 kronor. Många dröjer onödigt länge med att ta sig till verkstaden, tillägger Johan Granholm.

Därför ökar stenskotten – 5 anledningar

1. Fler bilar på vägarna och tätare trafik

Kommentar: Antalet bilar på svenska vägar har ökat under perioden, vilket förstås lett till fler skador. Samtidigt har trafiken blivit tätare med ökad risk för stenskott som följd.

2. Mer grus och dubbfria däck

Kommentar: De som håller vägarna körbara på vintern använder mer och mer grus och sand till att bekämpa halkan – bland annat för att användandet av dubbfria däck ökat. Dessutom är dubbfria däck ofta gjorda av en gummiblandning som gör att grus och småsten lättare fastnar i mönsterdjupen.

3. Tunnare framrutor

Kommentar: De nytillverkade bilarnas framrutor blir bara tunnare och tunnare, vilket ökar sannolikheten för att ett stenskott lämnar en spricka efter sig. En framruta är i dag runt 10 procent tunnare än för några år sedan.

4. Stänkskydd borttagna

Kommentar: För ungefär tio år sedan hade alla bilar stänkskydd som fångade upp mycket av det grus som slungas bak av däcken, men på nytillverkade modeller är de ovanliga. Dessutom sitter bakhjulen allt längre bak på fordonet, vilket också ökar risken för stenskott.

5. Ökad vägstandard

Kommentar: Vägarna har fått fler parallella körfält. Påkörning på ny väg – exempelvis på motorvägens accelerationsfält – och omkörning är de vanligaste orsakerna till stenskott.

Källa: If

PRENUMERERA: Vill du ha ännu mer koll hur du kan vårda din bil? Börja läsa Teknikens Värld! (ANNONS/EXTERN LÄNK)   

Annons: