Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 7 nov 2019 11:56

Självkörande Uber-bilar i 37 olyckor före dödskrock

Före dödsolyckan i Arizona 2018 hade Ubers självkörande bilar varit inblandade i många allvarliga incidenter.

Före dödsolyckan i Arizona 2018 hade Ubers självkörande bilar varit inblandade i många allvarliga incidenter.

1/7

Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN

2/7

Foto: ERIC RISBERG

Här en hybridbil (Ford Fusion) som testkörs med Ubers självkörande teknik.

Här en hybridbil (Ford Fusion) som testkörs med Ubers självkörande teknik.

3/7

Foto: Ap / TT

Här undersöks området efter dödsolyckan i mars 2018.

Här undersöks området efter dödsolyckan i mars 2018.

4/7

Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN

5/7

Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN

6/7

Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN

7/7

Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN

I mars 2018 inträffade den ödesdigra olyckan där en självkörande Uber-Volvo körde på och dödade en fotgängare.

Nu visar en ny undersökning att Ubers självkörande bilar var inblandande i hela 37 olyckor innan dödsolyckan.

I mars 2018 inträffade den första dödsolyckan med en självkörande bil. Det var en av Ubers testbilar, en Volvo XC90, som i staden Tempe, Arizona, körde på en fotgängare som korsade gatan. Kvinnan avled senare på sjukhus.

Nu har den amerikanska myndigheten National Transportation Safety Board, NTSB, släppt en rapport som visar att Ubers testbilar varit inblandade i hela 37 olyckor under 18 månader innan dödsolyckan. Testbilarna ska bland annat ha kört in i stolpar som avgränsat cykelbanor och testförare har fått ingripa när bilen har vinglat ut i mötande körfält. Något som i ett fall ledde till att testbilen kraschade in i en parkerad bil.

– Vi har vidtagit kritiska programförbättringar för att ytterligare prioritera säkerheten. Vi uppskattar djupt NTSB:s utredning om kraschen och ser fram emot att granska deras rekommendationer, säger Sarah Abboud, talesperson för Ubers satsning inom självkörande bilar.

Uber hade avaktiverat bilens autobromssystem

Gällande dödsolyckan så avbröt Uber all testverksamhet fram till december 2018, då med uppdaterad mjukvara som ska ha fler begränsningar och säkerhetsåtgärder. Enligt NTSB ska Uber ha avaktiverat autobromssystemet i den aktuella olycksbilen. Enligt simulationer av olyckan ska bilar med den uppdaterade mjukvaran, enligt Uber, klara av att identifiera en fotgängare på 88 meters avstånd, eller 4,5 sekunder innan olyckan skedde.

Efter olyckan har åklagaren i Arizona kommit fram till att Uber inte var straffrättsligt ansvarig. Den lokala polismyndigheten har även utfört ljustester på olycksplatsen för att undersöka om testföraren kan hållas ansvarig. De har kommit fram till att olyckan var helt undvikbar och föraren vid olyckstillfället ska ha ägnat sig åt att titta på tv.