Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 7 mar 2019 16:17

Så vill Helldén minska antalet bilar i Stockholm

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm.

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm.

1/3

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Seat presenterade på bilsalongen i Genève ett nytt fordon byggt för bildelning.

Seat presenterade på bilsalongen i Genève ett nytt fordon byggt för bildelning.

2/3

Foto: MARTIAL TREZZINI / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Prins Daniel testar elsparkcykeln Voi som etablerat sig i Stockholm och som blivit allt mer populär.

Prins Daniel testar elsparkcykeln Voi som etablerat sig i Stockholm och som blivit allt mer populär.

3/3

Foto: PELLE T NILSSON / SPA

Seat presenterade på bilsalongen i Genève ett nytt fordon byggt för bildelning. Det är bara ett av flera initiativ till nya tjänster för transporter.

Och i Stockholm ser trafikborgarrådet Daniel Helldén den nya tekniken som en stor del i minskningen av biltrafiken i stan.

– Gång-, cykel- och kollektivtrafik är navet i stan och sen jobbar vi med att bilarna inte ska ställa till det. Och nu kommer något helt annat, säger Daniel Helldén.

Lånecyklar, korttidshyra av allt från sparkcyklar till elbilar och de gamla biluthyrarna som satsar på nya tjänster och fordon. Plötsligt har olika former av att dela på fordon blivit vanligt i vår trafikmiljö. Under en paneldebatt arrangerat av den liberala tankesmedjan Fores förklarade Stockholms trafikborgarråd och tillika ordförande i Stockholm Parkering, Daniel Helldén, att den nya tekniken och de nya tjänsterna behövs för att minska på biltrafiken i stan.

– Som trafikborgarråd och ansvarig för trafiken i Stockholm så ser jag det som min uppgift i det här sammanhanget att vi ska följa utvecklingen och möjliggöra det här.

En anledning till att flera bildelningstjänster har haft problem i Stockholm är tillgången på parkering. När Josephine Adorelle från den nya bildelningstjänsten Aimo efterlyste mer synlighet och bättre parkering för tjänstens bilar höll Daniel Helldén med.

– Det är väl utmärkt att skapa fler platser på gatorna för bildelningstjänster men vi får ju inte det i dag. Det är det som är problemet, att vi har en statsmakt som inte vågat röra i parkeringslagstiftningen på tusen år. För det är ju bättre att det står en bildelningsbil parkerad på gatan än en bil som står och väntar på att någon ska åka till landet på helgen.

LÄS MER: Så kan miljözoner i Stockholm försämra miljön 

Problem att människor äger bil

Enligt Daniel Helldén leder privat bilägande till att fler använder bilen.

– Grundproblemet som vi har i Stockholm är att en massa människor äger bil som de behöver för ganska få resor. I innerstan till exempel, där det är otroligt ont om parkeringsplatser, det är framför allt folk som ska åka nånstans på helgen eller på sommaren. Kan de i stället ha en bil man delar så kommer de att för det första att åka mycket mindre bil. För har du inte din bil bredvid dig som är din egen så kommer det att ta ytterligare ett steg innan du kör. 

– Det vet man, så är det. Har du en egen bil så tar du den. Kan man komma ifrån det så är det första steget. Sen är andra steget att lösa hur man ska komma bort från det fossila, att lösa laddstrukturdelen och det jobbar vi hårt på i staden. Det är generellt, oavsett vad det är för typ av bilar.

Tycker du att det ska vara speciella miljökrav på bilar i en bildelningstjänst som vill etablera sig i stan?

– Det vore bra om vi generellt kunde få bort förbränningsmotorn. Vi har en egen bilpool för stadens personal med enbart elbilar, som är öppen för andra under helgerna, så det vore förstås att föredra. Men vi kan inte ställa de kraven på företags tjänster.

Ser du bildelningstjänster som ett sätt att minska trängseln i stan eller utsläppen?

– Det är en kombination. Kan vi få färre som äger en bil så blir det färre som använder bil och därmed både minskad trängsel och mindre utsläpp. Det påverkar båda delarna.

Men det finns undersökningar som visar att om nya tjänster blir effektiva så kan det leda till ökad trafik och fler bilar. Vad händer då?

– Ja, det är klart att vi måste ha trängselskatt oavsett bildelning eller inte. Och får vi självkörande bilar så finns det analyser som visar en risk att körandet ökar. Men då får vi titta på andra styrmedel. Det finns kilometeravståndsträngselskatt och annat.

Är det din uppfattning att det förekommer onödiga bilresor i Stockholm, eller är det ett problem bara för Stockholms city?

– Problemet gäller hela Stockholm och kranskommunerna. Visst finns det de som måste använda bil men enligt Trafikverkets beräkningar behöver bilkörandet minska med 30 procent. Då finns 70 procent kvar. En hel del resor kan ske på annat sätt och självklart finns det bilresor som inte behövs.

Tycker du att vi ska ta bort privatägda bilar från stan, att de inte ska få användas?

– Nej, det tycker jag inte, det är inte realistiskt. Men vi kan få ner antalet bilar. Vi har en massa bilar parkerade och de får gärna försvinna. De som kör ska helst vara elbilar, då får vi en mer levande stadsmiljö.