Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 22 feb 2019 12:10

Så kan miljözoner i Stockholm försämra miljön

Daniel Helldén vill införa miljözoner i Stockholm.

Daniel Helldén vill införa miljözoner i Stockholm.

Foto: MAJA SUSLIN/TT / TT NYHETSBYRÅN

Miljöpartiets Daniel Helldén försökte gömma undan den utredning som visade att miljözoner i Stockholm kommer att öka utsläppen av koldioxid i stan.

Men nu rundar Socialdemokraterna i Stockholm trafikborgarrådet Helldén och skickar utredningen på remiss.

– Jag har under alla år i politiken inte varit med om någon liknande hantering av en viktig utredning, säger Socialdemokraternas ledamot i trafiknämnden Jan Valeskog.

Under det här året ska Stockholm ta beslut om införande av miljözoner. Men den utredning som trafikkontoret och miljöförvaltningen genomfört har plockats undan och tystats ned. Trafikborgarrådet Daniel Helldén – som ville se ett annat resultat från utredningen – påstås ligga bakom mörkläggningen. Efter utredningen har också trafikdirektör Jonas Eliasson sparken.

– Det här är en politiskt känslig fråga där Centerpartiet och Miljöpartiet har skrivit in miljözoner i sitt partiprogram. Moderaterna har stöttat hanteringen och det står en koalition på spel. Men jag har under alla år i politiken aldrig varit med om något liknande, säger Jan Valeskog.

Socialdemokraterna har lämnat in en interpellation till Daniel Helldén. Där påtalas att effekterna av miljözoner kan bli dramatiska. Socialdemokraterna ställde också en rad frågor till borgarrådet Helldén, bland annat om varför inte frågan om miljözoner i Stockholm hanteras på ett lagligt sätt. 

LÄS MER: Hur kan Daniel Helldén få härja fritt i Stockholm? 

Renare luft i Stockholm

– Vi kan visa att 2018 klarade Stockholms mest belastade gata, Hornsgatan, EU:s krav på kväveoxid, NO2. Minskningen mellan 2017 och 2018 var 6 mikrogram/kubikmeter. Halten NO2 var 2018 35 mikrogram/m3 jämfört med gränsvärdet på 40. 

Stockholms stads statistik över nivåerna för PM10-halterna i olika städer visar att Hornsgatan i Stockholm gått från att vara klart sämsta gata i Europa till betydligt lägre halter av skadliga partiklar på de senaste 20 åren.

– Under de kommande åren kommer halten NO2 fortsätta att minska och det är mest tack vare miljözoner för tunga fordon, förklarar Jan Valeskog.

Enligt Socialdemokraternas interpellation kommer miljözoner i Stockholm – som förbjuder äldre dieselbilar – inte att påverka NO2-halten nämnvärt. Men att fler väljer att köpa bensinbilar istället för dieselbilar, av rädsla för miljözoner, betyder en ökning av CO2-utsläppen, inte bara i Stockholm.

– Det här kan få dramatiska miljöeffekter och det påverkar också fordonsmarknaden enormt. Bara att det pratas om miljözoner får fler och fler att välja bort dieselbilar.

Om de 300 000 dieselbilar som berörs av miljözon på Hornsgatan byts ut till bensinbilar – och effekten av elektrifiering av fordonsflottan dröjer – betyder det en kraftig ökning av CO2-utsläppen, men en mindre effekt på NO2-halterna och halterna av PM10.

Ut på remiss ändå

För att försökt stoppa miljözonerna har Socialdemokraterna nu på egen hand skickat den omtalade utredningen på remiss.

Jan Valeskog är kritisk till att Stockholms kommun så ensidigt gått ut med att det blir miljözoner i Stockholm.

– Ett förbud mot dieselbilar i Stockholm påverkar bilköpare i hela landet, inte bara de 300 000 som har en dieselbil i de här områdena. Det här kan få dramatiska konsekvenser både för miljön och för bilbranschen. Och det utan att luftkvaliteten påverkas. Utredningen visar att halten NO2 kommer att minska de kommande åren, även utan miljözoner. 

– Men tyvärr har den frågan blivit så politiskt laddad, säger Jan Valeskog.

Expressen har sökt Daniel Helldén för en kommentar rörande interpellationen och att Socialdemokraterna skickar utredningen på remiss.