Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 11 okt 2017 09:59

Regeringen vill ha ny lag för vinterdäck på lastbilar

En syn som regeringen vill ska bli allt ovanligare i och med skärpta vinterdäckskrav för lastbilar.

En syn som regeringen vill ska bli allt ovanligare i och med skärpta vinterdäckskrav för lastbilar.

1/3

Foto: JOHAN NILSSON

Förr fanns det dispens för bland annat bussar när det gällde kraven på vinterdäck.

Förr fanns det dispens för bland annat bussar när det gällde kraven på vinterdäck.

2/3

Foto: ULF KARLSSON

Tomas Eneroth, socialdemokratisk infrastrukturminister.

Tomas Eneroth, socialdemokratisk infrastrukturminister.

3/3

Foto: ERIK SIMANDER/TT / TT NYHETSBYRÅN

Tunga fordon ska ha vinterdäck på samtliga hjul på svenska vägar, föreslår infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

– Utgångspunkten är att förbättra trafiksäkerheten, säger han.

Enligt förslaget ska alla tunga lastbilar, tunga bussar och personbilar klass två som väger över 3,5 ton ha vinterdäck på samtliga hjul och på släp.

Sedan snart fem år tillbaka måste dessa fordon ha vinterdäck på hjulen på drivaxeln.

– Den förändring som gjordes 2013 bedömer jag inte är tillräcklig, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).

För två år sedan gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att utreda om utökade vinterdäckskrav behövs.

I rapporten, som lämnades över i maj, skriver myndigheten att de inte "kan finna tydliga belägg" för att det skulle leda till förbättrad trafiksäkerhet. De pekar också på kostsamma åtgärder för näringslivet och ett ökat trafikbuller.

"Vid en sammantagen bedömning av nyttor i förhållande till kostnader menar vi därför att det i dagsläget inte finns ett tillräckligt stöd för att införa utökade vinterdäckskrav", skriver Transportstyrelsen.

LÄS ÄVEN: ”Vakna, det är snart vinter – i år igen!” 

Pekar på grannländer

Men infrastrukturminister Eneroth anser att det finns grund för att gå fram med ett förslag.

– Rapporten är ett underlag. Det finns också erfarenhet från andra länder, som Norge, där man ser fördelar, säger han.

– Alla inser att det är viktigt att ha vinterdäck, med de väglag som vi har ibland. Jag tycker ändå att det finns ett antal exempel där vi ser att det har betydelse.

Infrastrukturministern påpekar också på att utländskregistrerade fordon som kör genom Sverige sällan har rätt däck.

– Då är det här en tydlig signal till omvärlden. Här kommer vi att vara noga med trafiksäkerheten, säger Eneroth.

Åkeribranschen kritisk

Intresseorganisationen Motormännen har efterfrågat en utökad lagstiftning. Flera branschorganisationer är dock kritiska.

– Håller vägfriktionen inte måttet spelar det ingen roll om man har vinterdäck på alla hjul. Vi ser det inte som en forskningsförankrad förbättring vad gäller olyckor, säger Erika Svanström, kommunikationschef vid Sveriges åkeriföretag.

I riksdagen har Centerpartiet, Sverigedemokraterna och Liberalerna legat på i frågan det senaste året. Det lagda förslaget får en remisstid på tre månader och kan genomföras i tid till nästa vinter.

LÄS ÄVEN: Polisen varnar för nya däckbedragare