Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 31 maj 2018 11:13

Polska EU-höjdaren: "Dieselbilen är slut"

EU-kommissionären Elzbieta Bienkowska dömer ut dieselbränslet.

EU-kommissionären Elzbieta Bienkowska dömer ut dieselbränslet.

1/2

Foto: STEPHANIE LECOCQ / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Från och med i dag förbjudet att köra med äldre dieselbilar i delar av Hamburg.

Från och med i dag förbjudet att köra med äldre dieselbilar i delar av Hamburg.

2/2

Foto: FOCKE STRANGMANN / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN

Dieselbilen har gjort sitt på de Europeiska vägarna.
I alla fall om man frågar EU-kommissionären Elzbieta Bienkowska. 

– Jag tror att de kommer att försvinna helt och hållet på några års sikt. Det är en föråldrad teknik, säger hon till Bloomberg

EU-kommisionären Elzbieta Bienkowska har tidigare gjort sig känd för sin vilja att stärka EU:s makt gentemot biltillverkarna i kölvattnet av dieselskandalen. I hennes uppdrag ingår även att förhindra potentiellt utsläppsfusk

Nu dömer hon ut det omdebatterade bränslet helt och hållet. 

– Dieselbilen är slut. Jag tror att de kommer att försvinna helt och hållet på några års sikt. Det är en föråldrad teknik, säger hon till det amerikanska finansinstitutet Bloomberg. 

Samtidigt träder det första europeiska dieselförbudet i kraft. Det är i delar av tyska Hamburg som bilar och lastbilar utan motorer med den nya, renare Euro 6-standarden från och med i dag stängs ute.

Det innebär att fordon som för bara några år sedan var skattebefriade och miljöklassade inte längre får köra på sträckorna. 

LÄS MER: "Regeringens bensinskatt är en snyting mot bilägarna" 

”Kommer aldrig få rena dieselbilar”

Främst är det utsläppen av kväveoxider som kommer att sätta stopp för dieselbilarna, menar Elzbieta Bienkowska. 

Flera tillverkare har utvecklat system som kan reducera förekomsten av den farliga gasen, däribland det tyska företaget Bosch, som hävdar att de nu kan minska utsläppet med hela 90 procent. 

Men det förändrar inte EU-kommissionärens åsikt i ämnet. 

– Folk har förstått att vi aldrig kommer att få dieselbilar som är helt rena från kväveoxider, säger hon till Bloomberg. 

LÄS MER: Volvo fasar ut dieselmotorerna 

Volvo slutar med diesel

Även Volvo har uttryckt att diesel är en omodern teknik. Den svenska tillverkaren beslutade nyligen om att börja fasa ut bränslet ur sitt modellprogram. 

Från och med nästa nya bil, sedanen S60, kommer kunder inte att ha diesel som en valmöjlighet. Enligt vd:n Håkan Samuelsson är fördelarna med bränslet – såsom lägre utsläpp av koldioxid – inte längre lika tydliga. I dag kan moderna bensinhybrider komma ner på samma låga utsläpp, menar han. 

– Vi säger inte att diesel är smutsigare, men det är mer komplicerat och dyrare, har Håkan Samuelsson sagt till Financial Times

Trött på att det är dyrt med bil?Gör testet, svara på 4 frågor