Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 3 sep 2019 09:09

Politikerna tog beslutet: Miljözoner i Stockholm

Första miljözonen i Stockholm är nu klubbad av politikerna.

Första miljözonen i Stockholm är nu klubbad av politikerna.

1/2

Foto: TT NYHETSBYRÅN

Trafikborgarrådet Daniel Helldén har varit drivande i frågan om miljözonerna.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén har varit drivande i frågan om miljözonerna.

2/2

Foto: FREDRIK HJERLING

Det blev som Stockholms trafikborgarråd Danien Helldén förutspådde – en politisk majoritet valde att klubba igenom huvudstadens första miljözon.

– Han valde att låta Stockholms bilister stå för notan, i form av nyköp av bilar, för att få igenom en symbolisk miljözon som bara är ett slag i tomma luften, säger Heléne Lilja på riksförbundet M Sverige.

Allt om Bilar skrev nyligen om miljözonernas framtid. Många trodde att ett beslut skulle ha kommit tidigare i år men oppositionen lyckades senarelägga beslutet via en så kallad minoritetsåterremiss.

Men när frågan kom upp i Stockholms kommunfullmäktige kvällen den 2 september så kunde inget hindra den styrande koalitionen från att driva igenom miljözonerna.

Precis som trafikborgarrådet Daniel Helldén förutspått:

– Vi röstade om miljözonerna redan i juni och då blev det en minoritetsremiss. Men det kan det bara bli en gång och då det finns en majoritet i fullmäktige så kommer det den 2 september att tas beslut. Vi har miljözoner på Hornsgatan i Stockholm från och med den 1 februari.

LÄS ÄVEN: ”Statens hattande med miljözoner är kostsamt” 

Beslutet om miljözoner möter stark kritik

Beslutet som togs i går kritiseras starkt av bland andra M Sverige (tidigare Motormännen).

– Trafikborgarrådet Daniel Helldén valde att låta Stockholms bilister stå för notan, i form av nyköp av bilar, för att få igenom en symbolisk miljözon som bara är ett slag i tomma luften, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på riksförbundet M Sverige.

Och hon fortsätter:

– Antalet elbilar och laddhybrider ökar men utan dieselbilar har vi inte en chans att ens komma i närheten av klimatmålet. Men på grund av hotet om miljözoner, har dieselbilen fått oförtjänt dåligt rykte vilket har gjort att försäljningen har gått ner. I stället har försäljningen av bensinbilar ökat, vilket är ett betydligt sämre alternativ för miljön.

Hon hänvisar till Stockholms stads egen rapport (den Daniel Helldén enligt vissa kritiker försökte gömma undan) som visade att utsläppen av kväveoxider skulle halveras och hamna under gällande gränsvärde – om den tunga trafiken följde reglerna. Rapporten visade också att luftkvaliteten i Stockholm blir allt bättre och ligger under EU:s gränsvärden och att miljözoner för personbilar därför skulle sakna betydelse.

Miljözonen på Hornsgatan är den första i sitt slag i Sverige och kommer kanske vara aktiv redan före den 1 februari, som Daniel Helldén nämnt – planen är att den ska gälla redan 15 januari.

LÄS ÄVEN: ”Miljözonerna måste bli mer än en symbolfråga”