Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 30 apr 2018 14:05

Polisen om trafiken: Största problemet är mobilerna

Stockholmstrafiken är med rätta ökänd för att generera en hel del köer.

Stockholmstrafiken är med rätta ökänd för att generera en hel del köer.

1/3

Foto: SUVAD MRKONJIC

Från och med den första februari är det förbjudet att använda mobilen när du kör!

Från och med den första februari är det förbjudet att använda mobilen när du kör!

2/3

Foto: MATHILDA AHLBERG / BILDBYRÅN

Christer Baad har jobbat som trafikpolis och är nu mc-polis.

Christer Baad har jobbat som trafikpolis och är nu mc-polis.

3/3

Foto: Privat

Sedan trafikpoliserna försvann från Stockholms innerstad 2015 har trafiksituationen blivit klart sämre, enligt den före detta trafikpolisen Christer Baad. Och vilket som är det mest förekommande trafikbrottet är en enkel fråga att svara på.

– Det klart vanligaste är att sitta med mobilen under körning, säger han.

Att rattsurfa, alltså att använda mobilen medan man kör, har varit förbjudet sedan den första februari i år. Trots det är det ett vanligt och växande problem.

– Jag ser det hela tiden, både bland bilister, cyklister och gående. Det är livsfarligt och ofta nära att smälla. En hel del bilister är ögontjänare som slänger bort mobilen så fort de ser oss, säger Christer Baad.

Han var tidigare chef för trafikpolisen på Söder- och Norrmalm i Stockholm och är sedan 2015 motorcykelpolis på Södermalm. I polisens omorganisation 2015 plockades tjänsterna som trafikpoliser bort, tanken var att alla poliser ute på fältet skulle arbeta med trafikfrågor. Men det har inte fungerat, enligt Christer Baad.

– Det har blivit en klar försämring i hur folk kör. Fler kör aggressivt i dag, till exempel genom att inte lämna företräde, köra över heldragen linje eller göra otillåtna vänstersvängar. Det har nästan blivit normaliserat, fler tänjer på gränserna och jag får höra fler bortförklaringar, säger han.

”Många har inte koll”

Något som förvirrar många i just Stockholm är de många hastighetsbegränsningarna i innerstan.

– Det händer mig också när jag är ute och kör, att man inte vet om det är 30, 40 eller 50. Ofta står vi vid Ringvägen på Södermalm, där har många, både från landet och från Stockholm, inte koll på att det är 30, säger han.

Om du kör mer än 50 km/h på en 30-väg så blir du ovillkorligen av med körkortet om du blir stoppad av polis.

Korsningen St Eriksgatan/Fleminggatan är en av platserna i Stockholm där flest gör fel i trafiken – framför allt genom otillåtna vänstersvängar.

Foto: Google Maps

Ett annat problem i den snabbt växande huvudstaden är all byggnation som pågår, vilket ofta kan få konsekvenser för trafiken.

– När mycket byggs och renoveras ställs containrar på gatan där de skapar ett kaos och skymmer sikten. Står de nära ett övergångsställe kan det bli världens dödsfälla, säger Christer Baad.

Rekommendationen är, som alltid, att ta det lugnt och hålla noga uppsikt omkring dig.

LÄS MER: 8 trafikdårar svenskarna avskyr mest 

Håll koll på zonerna när du parkerar

Något som kan skapa en hel del förvirring när man ska parkera inne i Stockholm är de olika zonerna. Totalt finns fem olika zoner som innebär olika pris för parkeringen.

– Det är många som väljer fel och det är oerhört rörigt. Om en familj kommer in från landet och tar bilen gör de ofta fel när de ska betala med de olika zonerna, säger Christer Baad.

På många platser kan du enkelt parkera med hjälp av en app, till exempel Easypark, Parkster eller Betala P. Men det kräver att du har koll på hur det fungerar med apparna. 

– Det har blivit alldeles för krångligt. Det är inte ovanligt att folk som inte har appen skiter i att betala och riskerar bötern i stället – vilket parkeringsbolagen tjänar på, säger Christer Baad.

Något som upprör många är svårigheter med cyklister i trafiken. Christer Baad cyklar själv till jobbet och säger att han ser en hel del problem.

– Stockholm är inte byggt för att husera bilar och cyklister på samma gator. Det lilla körfältet för cyklar mellan parkeringen och vägen är en förbannad dödsfälla eftersom de finns de bilister som öppnar dörren på sin bil utan att se sig för. Jag brukar undvika att cykla på sådana gator, säger han.

En smal cykelbana mellan parkering och gata kan vara farlig. Här på Hornsgatan på Södermalm.

Foto: Google Maps

Även om många cyklar året om blir de fler nu när vårsolen tittar fram. Och just trängseln orsakar en hel del trubbel, enligt Christer Baad.

– Det blir trångt och det är inte lätt för cyklisterna att hantera. Ibland tvingas vi ingripa när cyklister som åkt ihop eller krokat i varandra leder till öppna slagsmål, säger han.

Vilka är de vanligaste trafikbrotten som cyklister gör sig skyldiga till?

– Det är väldigt många som cyklar mot rött. Om en drar brukar resten som står och väntar hänga med. Att våga chansa så är obegripligt för mig, om man ser att bilarna kommer är det livsfarligt. Det är inget kul att åka som på polis åka på en trafikolycka med en cykel involverad, det är inte ovanligt att det är dödsolyckor.

Ett annat problem är mobilanvändandet, som är vanligt även bland cyklister. Något som kan få allvarliga konsekvenser.

– Man ska alltid följa med i trafiken, sitt inte med mobilen eller stora hörlurar så att du blir avskärmad från världen omkring dig. Det är en stor risk, vilket inte minst visade sig på Drottninggatan för drygt ett år sedan. De som var nära att bli påkörda av lastbilen var de med lurar i öronen som inte hörde den komma, säger Christer Baad.

Som trafikpolis får man höra en hel del ursäkter från just cyklister när de stoppas i trafiken.

– Många cyklister tycker själva att de har företräde i trafiken och att de vara ska fram. Jag har hört allt från ”det är ju miljövänligt” till ”jag har ju bråttom” när cyklister inte stannat för bilister eller gångtrafikanter, säger Christer Baad.

LÄS MER: 10 värsta trafikbrotten – reglerna alla måste respektera