Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 4 dec 2018 11:57

Polisen jagade Tesla på autopilot – full förare sov

Det var i en Tesla Model S som den sovande föraren färdades.

Det var i en Tesla Model S som den sovande föraren färdades.

1/2

Händelsen har fått polisen i Kalifornien att börja ta fram riktlinjer för hur de ska hantera självkörande bilar.

Händelsen har fått polisen i Kalifornien att börja ta fram riktlinjer för hur de ska hantera självkörande bilar.

2/2

Foto: Shutterstock

Föraren sov bakom ratten i sin Tesla Model S. 

Den berusade personen misstänks ha låtit den självkörande bilen styra fram över den kaliforniska motorvägen på egen hand.

Men det var också tack vare autopiloten som polisen kunde få stopp på vansinnesfärden, rapporterar The Verge

Det var på motorvägen Highway 101 i den amerikanska delstaten Kalifornien som polisen upptäckte den till synes sovande föraren. De försökte påkalla personens uppmärksamhet genom att slå på sirener och att blinka med lamporna, men färden fortsatte i 110 kilometer i timmen. 

Efter cirka en mil drog konstaplarna slutsatsen att fordonet förmodligen styrdes av Teslas autopilot, och tog då beslutet att ringa in det för att sedan bromsa in. Som de befarat följde bilen med i samma tempo och stannade, trots att föraren fortfarande inte verkade vaken. 

Personen var dessutom berusad och misstänks nu för rattfylla.   

LÄS MER: Tesla når drömgräns – bygger 1 000 Model 3 på en dag 

”Fick använda sin egen snabbtänkthet”

Händelsen har uppmärksammats i många medier, sannolikt för att den väcker frågor om hur polisen ska hantera trafiksituationer där det inte är en människa som kör. 

Enligt California Highway Patrols presstalesperson Art Montiel håller distriktet just nu på att ta fram riktlinjer för hur de ska hantera förare i självkörande bilar. 

– Det fanns ingen träning för situationen att falla tillbaka på, så konstaplarna fick använda sin egen snabbtänkthet för att få till en lösning. Så även om det inte finns en standardplan för hur man ska stoppa en bil där föraren inte ger något gensvar och använder sådan här teknik, så kommer polisen ta fram en sådan nu, säger han till LA Times. 

LÄS MER: 10 bästa elbilarna just nu 

Elon Musk: ”Vi undersöker vad som hände”

Polisen har ännu inte kunnat bekräfta att autopiloten var påkopplad, men att bilen inte kraschade och att den kunde sakta ner på egen hand tyder på att någon förarassistent varit aktiv.

Model S kräver också att föraren har händerna på ratten för att vara självkörande. Med det sagt finns det fler möjliga förarstöd som skulle kunna förklara händelsen. Tesla erbjuder exempelvis systemet ”Traffic Aware Cruise Control”, som anpassar hastigheten efter framförvarande fordon. 

På Twitter kommenterar märkets grundare Elon Musk händelsen:

”I grundinställningarna ska autopiloten gradvis sakta in till ett stopp och slå på varningsblinkers om inte föraren ger några direktiv. Sen kontaktar Teslas service ägaren. Vi undersöker vad som hände här”.