Annons
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 14 feb 2018 09:15

Polisen drar in miljoner från utländska åkerier

Så här ser det ut när polisen klampar en lastbil där föraren eller åkeriet använder fordonet på ett olagligt sätt.

Så här ser det ut när polisen klampar en lastbil där föraren eller åkeriet använder fordonet på ett olagligt sätt.

1/2

Foto: POLISEN

2/2

Foto: LASSE SVENSSON

3,2 miljoner kronor i böter och avgifter under 2017. Så mycket drog polisen i nordvästra Skåne in från utländska åkerier som kör i Sverige.

– Här i nordvästra Skåne ser vi till att åkerierna betalar på plats innan de får köra vidare, kommenterar trafikpolisens gruppchef Joakim Hugosson på polisens Facebooksida.

Polisens ständiga kamp mot de åkerier som inte sköter sig är något som Allt om Bilar ofta skrivit om. Ofta handlar artiklarna om extrema fall där lastbilar framförts med extrem övervikt och i några fall om polisens framgångar.

Transportstyrelsen har föreslagit skärpta krav och insatsveckor har använts mot utländska åkerier.

Trots detta har problemen fortsatt. Men, det finns ett område där polisen är extra lyckosamma i kampen mot felaktiga och olagliga lastbilstransporter: nordvästra Skåne.

Här drog trafikavdelningen vid polisen in 3,2 miljoner kronor under 2017 – enbart i böter och sanktionsavgifter från utländska åkerier som kör i Sverige. Och det har framför allt gällt följande: brott mot kör och vilotidsreglerna, överlastavgifter och olaga cabotage.

Nordvästra Skåne i svenska toppen

Summan 3,2 miljoner kronor innebär att polisen i nordvästra Skåne ligger högt på listan över vad de olika polisavdelningarna i Sverige dragit in, trots att det är en relativt liten enhet. 

– Här i nordvästra Skåne ser vi till att åkerierna betalar på plats innan de får köra vidare. Om inte, så klampar vi lastbilarna efter samråd med Transportstyrelsen tills vi får betalt. Många gånger betalar de som beställt transporten för att den skall kunna rulla vidare, men med ny dragbil om det är ett olaga cabotage. Antingen får vi pengarna i kontanter, banköverföringar eller via kortbetalning, säger gruppchef Joakim Hugosson på trafikpolisen till polisens Facebooksida.

24 timmar får polisen låsa fast ett ekipage

Han tycker det är ett viktigt och rättvist agerande.

– Olaga cabotage, brott mot kör och vilotidsreglerna och överlast snedvrider ju hela åkerinäringen och underminerar konkurrens på lika villkor. Tyvärr är det nog många seriösa företag som inte känner till att deras gods kommer med transporter som inte följer gällande lagstiftning, säger Joakim Hugosson. 

24 timmar är den längsta tid som polisen får hålla kvar ett fordon, inklusive släp, med hjälp av klampningsutrustning.

– Jag hade gärna sett en lagändring som gör att vi kan behålla lastbilarna klampade tills betalningen skett oavsett vilken tid som förflutit, säger Joakim Hugosson.

https://www.facebook.com/polisennordvastraskane/photos/a.1029642343719027.1073741828.1023681694315092/2082237058459545/?type=3&theater