Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 10 feb 2018 14:00

Personbilar testas som rullande väderstationer

Halt eller inte? Nu ska bilarna kunna berätta om vad som väntar längre fram på vägen.

Halt eller inte? Nu ska bilarna kunna berätta om vad som väntar längre fram på vägen.

1/2

Foto: STATENS VEGVESEN

Olyckorna ska minskas tack vare den nya, svenska tekniken.

Olyckorna ska minskas tack vare den nya, svenska tekniken.

2/2

Foto: HENRIK ISAKSSON

Norska Trafikverket testar att använda sig av uppkopplade personbilar som rullande väderstationer.

Det hela sker med svensk teknik och målet är exakta vinterväglagsprognoser.

– Nu i starten har vi ett 50-tal enheter tillgängliga för allmänheten, säger Torgeir Vaa från Norska Trafikverket.

Väderprognoser kan ge ett ganska bra hum om vilket sorts väglag som väntar på resan. Men det är fortfarande bara kvalificerade gissningar – bäst koll har förstås de bilförare som befinner sig ute på vägarna just då.

Dessa förare kan naturligtvis inte kommunicera med Trafikverket hela tiden för att berätta om det är torrt eller halt. Men deras bilar kanske kan.

Och det är detta som det norska Trafikverket, Statens Vegvesen, bestämt sig för att testa. Tillsammans med svensk teknik från Klimator och NIRA Dynamics skapas säkra vinterväglagsprognoser – Road Status Information (RSI).

LÄS ÄVEN: E4 norr om Gävle blir fyrfilig effter trafikkaos 

Vindrutetorkarna kan berätta mycket

RSI är en programvara där information från uppkopplade bilar bearbetas med artificiell intelligens och vägs samman med väderprognoser och information från fasta vädersensorer

RSI kan i realtid både se aktuellt väglag och ge en skarp vägväderprognos de närmaste 12 timmarna. Målet är förstås att minska olyckorna, förbättra miljön och skapa förutsättningar för att alla resurser används så effektivt som möjligt.

Tekniken fungerar så att systemet i bilen beräknar aktuell friktion, yttertemperatur och aktiviteten på vindrutetorkarna.

LÄS ÄVEN: Studie visar att svenskarna gillar fartkameror 

Norska Trafikverket väljer svensk teknik

– Hela branschen behöver göra ett stort tekniksprång för att möta ökade krav från våra bilister och vi har utvärderat den svenska tekniken under några år. Vår bedömning är att den är helt i front inom området, säger Torgeir Vaa på norska Trafikverket.

Själva installationen tar bara någon minut för användaren.

– Vi har hämtat inspiration från den däcktryckssensor som vi levererar till närmare 35 miljoner bilar i världen. I framtiden kommer inte informationen att skickas från en plugg – utan programvaran kommer att finnas som standard i alla moderna bilar, säger Gustav Kristiansson, chef för nya teknologisatsningar på NIRA Dynamics.

Nu ska tekniken testas ute på de norska vägarna och över 300 privatpersoner anmälde intresse.

– Vi blev tagna på sängen. Nu i starten har vi ett 50-tal enheter tillgängliga för allmänheten, men det är väldigt roligt att det finns så stort engagemang hos privata förare. Övriga pluggar kommer att bäras av fordon med andra rörelesemönster som taxi- och hyrbilar med också olika typer av budbilar. Nu väntar några mycket spännande vintrar för oss, säger Torgeir Vaa.

LÄS ÄVEN: Snart ska bilarna kunna känna av onyktra förare