Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 28 jan 2019 09:38

Obetalda p-böter minskar efter ”bilmålvaktslagen”

Obetalda parkeringsavgifter har minskat kraftigt. En av de viktigaste anledningarna är den så kallade ”bilmålvaktslagen”.

Obetalda parkeringsavgifter har minskat kraftigt. En av de viktigaste anledningarna är den så kallade ”bilmålvaktslagen”.

1/2

Foto: TOMAS LEPRINCE

Den gör att skuldbelagda fordon kan beslagtas oavsett om det går att få tag på personen som står på ägarbeviset. Arkivbild.

Den gör att skuldbelagda fordon kan beslagtas oavsett om det går att få tag på personen som står på ägarbeviset. Arkivbild.

2/2

Foto: Colourbox

Skulderna för obetalda felparkeringsavgifter har mer än halverats på fyra år, enligt Kronofogden.

En av de viktigaste faktorerna är den så kallade ”bilmålvaktslagen” – som gett polisen möjlighet att beslagta de skuldtyngda ägarnas fordon. 

Under 2014 fick Kronofogden in 219 000 obetalda avgifter – 2018 hade det minskat till 101 000, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Den lagändring som genomfördes den 1 juli 2014 anges som av de viktigaste anledningarna till minskningen. Ändringen, som kallats ”bilmålvaktslagen”, gav polisen rätt att beslagta fordon med obetalda skulder.

LÄS MER: Plikttrogna bilister betalar målvakternas miljardskuld 

”Bilmålvakterna fått det allt tuffare”

I samband med en intensifierad satsning mot målvakterna introducerades även en ny arbetsmetod i fjol – där personerna i fråga sätts i personlig konkurs. Det gör att bilarna blir olagliga att använda.

– Trots att vi fått in mindre än hälften så många obetalda felparkeringsavgifter jämfört med toppåret 2014, handlar det om ungefär samma antal personer. Det tyder på att bilmålvakterna fått det allt tuffare, säger Johan Krantz, analytiker på Kronofogden.

LÄS MER: Polisen tog husvagnarna – hade 40 000 i p-böter 

Polisen  och Kronofogden stod länge maktlösa inför fusket, men när obetalda skatter och avgifter började följa med fordonen i stället för ägaren fick de större möjlighet att agera. 

Sedan dess har myndigheterna valt att ta krafttag mot bilmålvakterna i flera utsatta kommuner. Det går till så att fordon tas i beslag, ställs undan och återlämnas först när skulderna är betalda. 

Laglydiga försäkringstagare betalar skulden

Så, vem är det som betalar notan för bilmålvakternas skulder?
Enligt Trafikförsäkringsföreningen, TFF, hamnar en stor del av bördan på alla de plikttrogna bilister som betalar sin trafikförsäkringsavgift. 

Enligt en rapport från TFF har de uppskattningsvis 2 500 bilmålvakterna utöver sina 1,9 miljarder i fordonsrelaterade skulder även 2,5 miljarder kronor i obetalda trafikförsäkringsavgifter. Den sistnämnda summan är pengar som måste hämtas från försäkringsbolagen, vilket i sin tur hamnar på kundernas premier. 

– Det får allvarliga konsekvenser när då hela den här skulden och kostnaden för att hantera den, ska vältras över på de som faktiskt betalar sin trafikförsäkringspremie, har  Mats Olausson, vd för TFF sagt till SVT.