Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 6 nov 2018 13:30

Nya regeln: Cyklister får svänga höger vid rött ljus

Nu ska Stockholms stad testa regler där cyklister får köra mot rött vid högersväng, och trafikljus där de har grönt i alla riktningar.

Nu ska Stockholms stad testa regler där cyklister får köra mot rött vid högersväng, och trafikljus där de har grönt i alla riktningar.

1/3

Foto: SCANPIX SWEDEN

Korsningar där cyklister har grönt i alla riktningar finns exempelvis i Nederländerna.

Korsningar där cyklister har grönt i alla riktningar finns exempelvis i Nederländerna.

2/3

Foto: Shutterstock

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm.

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm.

3/3

Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN

Cyklister ska kunna svänga höger trots att det är rött. 

De ska också få egna tider vid trafikljuset med grönt i alla riktningar. 

Det är två nya regler som nu ska testas i Stockholms stad. 

Trafikkontoret i Stockholm ska genomföra två projekt för att öka säkerheten och framkomligheten för stadens cyklister.

En av dem handlar om att de ska få svänga höger vid rött ljus. 

– Det är en åtgärd som provats i andra länder, exempelvis i Danmark, och det visar att det ger bättre framkomlighet och trafiksäkerhet för cyklister, därför vill vi prova det i Stockholm, säger Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad. 

LÄS MER: Polisen gav 20 cyklister böter – på 25 minuter 

”Nästan 100 procent reglerade efter bilar”

Den nya regeln kommer att testas på platser med separata cykelbanor. Exakt var står inte klart än, men korsningen mellan Dalagatan och Tegnérgatan nämns som ett förslag. 

Daniel Helldén tror inte att ändringen kommer att leda till fler olyckor:

– Trafikljusen är ju nästan 100 procent reglerade efter bilarna och deras problem, så att de inte ska krocka, säger han och fortsätter:

– Det som man brukar diskutera är huruvida gångtrafikanter kan påverkas negativt, men det blir i princip som i dag. Om det blir grönt framåt och man samtidigt får svänga med bil så har du gående även på den gata du svänger in på. Det är ingen skillnad mot hur det är på många platser nu. 

Egna tider med grönt för bara cyklar

Den andra regeln som ska testas är ”allgrönt” för cyklister. Det innebär att de får en eller två egna tider vid trafikljuset då det är grönt i alla riktningar, medan all övrig trafik har rött.  

– Man släpper på cyklister från alla håll samtidigt och därmed så tömmer man korsningen på cyklister. Relationen mellan cyklar och bilar är den största faran, att man som cyklist exempelvis kan fällas av en bil om man ska rakt fram och bilen ska svänga höger, säger Daniel Helldén. 

Men för bilförarna kommer regeln att innebära längre tid vid trafikljuset.

– Det som är negativt är att bilarna får vänta lite extra på att cyklisterna först har fått åka i väg, säger Daniel Helldén. 

Beslutet om ändringarna är inte klubbat än, men det väntas få godkänt av Trafiknämnden den 15 november. 

LÄS MER: Polisen vill se fartgupp för cyklister i Stockholm 

20 cyklister fick böter på 25 minuter

Polisen haft stora problem med cyklister som trampar mot rött på flera platser i Stockholms innerstad. 

En särskilt utsatt sådan är korsningen mellan Götgatan och Hornsgatan, som ligger vid Slussen på Södermalm. När polisen kontrollerade cyklister på den välbesökta knytpunkten en vanlig morgon i slutet av augusti delade man ut 20 böter inom loppet av 25 minuter

Men Daniel Helldén tror att de nya reglerna kommer att få en positiv inverkan på pendlarnas benägenhet att följa lagen. 

– Det är rött för att bilarna inte ska kollidera med varandra, inte för att det ska reglera cyklisterna egentligen. Självklart kommer vi att få en högre regelefterlevnad när det här genomförs därför att trafikljusen kommer att vara mer anpassade för det som gäller för cyklister och inte bara bilarna, säger han.