Annons
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 27 mar 2017 17:07

Nya budet: Så ska barnen sitta i bilen

Bakåtvänd bilbarnstol, en svensk säkerhetsklassiker.

Bakåtvänd bilbarnstol, en svensk säkerhetsklassiker.

Foto: MONKEY BUSINESS IMAGES

Barn ska sitta bakåtvända i bilar fram till minst fyra års ålder – det är huvudinnehållet i den breda rekommendation som nu kommit.

– Ett bakåtvänt system tar bort 90 procent av de allvarliga skadefallen, säger Trafikverkets Anders Lie till nt.se.

Svenska barn har det förhållandevis säkert i våra bilar, tack vare hög ambition från flera experter och organisationer. Till exempel så har NTF länge förespråkat att barn sitter i bakåtvända bilbarnstolar fram till minst fyra års ålder. Ja, till och med upp till fem års ålder.

– Inget annat land slår oss på fingrarna när det gäller barnsäkerhet. För 40 år sedan dog omkring 150 barn per år i trafiken. Nu är det färre än tio, säger Anders Lie, säkerhetsspecialist vid Trafikverket, till nt.se.

Och för att bygga vidare på den är kulturen så har ett antal parter tecknat en gemensam överenskommelse om en nationell rekommendation för barns säkerhet i bil. 

Grundbudskapet? Låt barnen sitta i bakåtvända stolar fram till att de åtminstone fyllt fyra år.

– Vi vill hemskt gärna ha barnen bakåtvända i bilen så länge som möjligt, säger Anders Lie.

LÄS MER: Här är bilbarnstolarna som är bäst i test 

JAN-ERIK BERGGREN: Hellre framåtvänt än fel bakåt

Svenska systemet är säkrast

Enligt honom, och många andra experter, finns det bevis för att den svenska varianten är bäst.

– Man vet att ett bakåtvänt system tar bort 90 procent av de allvarliga skadefallen. Ett framåtvänt tar bort 50 procent.

Enligt Transportstyrelsen ökar risken för en allvarlig skada i en frontalkrock med upp till fem gånger – om barnet har vänts framåt redan vid två-tre års ålder.

Det har funnits rekommendationer med liknande innehåll förut. Det nya här är förstås att det nu är en nationell rekommendation som backas upp av så många olika representanter: Folksam, Trafikverket, Transportstyrelsen, Audi, Ford, Hyundai, Isuzu, Mitsubishi, Opel, Peugeot, Porsche, Suzuki, Subaru, Seat, Skoda, Toyota, Volvo, Volkswagen, Bil Sweden, NTF, VTI, Axkid, Britax, BeSafe, Maxi-Cosi och Autoliv.

För hela den nationella rekommendationen, se faktarutan.

LÄS ÄVEN: Experten varnar för krockskydd för barn