ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik
Publicerad 5 okt 2017 13.58

Ny svensk teknik ska stoppa rattfulla

De svenska företagen Hök Instruments och Senseair har utvecklat teknik för att känna berusning genom andedräkten.

De svenska företagen Hök Instruments och Senseair har utvecklat teknik för att känna berusning genom andedräkten.

1/3

Foto: Senseair

Det behövs bara små mängder partiklar för att sensorn ska känna av om föraren är berusad.

Det behövs bara små mängder partiklar för att sensorn ska känna av om föraren är berusad.

2/3

Foto: Senseair

3/3

Bara du sätter dig bakom ratten kan bilen känna av om du är alkoholpåverkad.

Det gör den genom din andedräkt. 

Bakom tekniken står två svenska företag, rapporterar Teknikens Värld

Alkolås har funnits länge, men den nya tekniken är betydligt enklare att använda. Den bygger på ett system där en infraröd sensor analyserar utandningsluften för att avgöra om personen bakom ratten är berusad eller inte. 

Enligt tillverkarna kan den avgöra vem som är förare respektive passagerare, och det ska krävas extremt lite partiklar i luften för att räkna ut en promillehalt. 

LÄS MER: Påkörd av rattfyllerist – nu visar hon skadorna 

Känner vem som sitter bakom ratten

En uppenbar fördel med så kallad passiv mätning är att föraren bara behöver kliva in i bilen för att den ska kunna känna av om personen är berusad. 

En annan är att den tar prover på luften kontinuerligt, vilket innebär att det inte går att dricka efter att man startat fordonet och satt sig bakom ratten. 

Vi har tidigare sett liknande teknik från den amerikanska trafikmyndigheten NHTSA. Nu är det de två svenska företagen Hök Instruments och Senseair som presenterar sitt system. Det är ett resultat av forskning som fordonsindustrin i USA och Sverige utfört, bland annat genom projektet "Driver alcohol detection system for safety". 

LÄS MER: Åtalas för grovt rattfylleri – körde fem barn på fyrhjuling 

SJ använder det i personalrummen

Senseair har installerat sin teknik i personalrummen hos SJ. Det innebär att lokförarna får andas vid en sensor när de ska stämpla in för att kliva på sina skift. Skulle mätaren ge utslag för alkohol skickas en signal till trafikledningen som då kan byta ut föraren mot en annan. 

Nu ska polisen och Trafikverket dra i gång en studie för att utvärdera kontinuerlig mätning i fordon.