Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 3 sep 2019 17:00

Ny studie: taxiförarna fortsätter att köra för fort

Foto: ERIK SVENSSON/ TT

En studie från VTI visar att taxiförare fortsätter att köra för fort, trots dialog med taxibolagen och aktiva insatser.
– Att köra för fort har tyvärr blivit en social accepterad norm i samhället som är svår att lösas av enbart den enskilda föraren, Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör, Trafikverket.

Under tisdagen presenterade Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, en studie där de genomfört hastighetsmätningar hos taxiförare på två sträckor där taxitrafiken är hög: dels på E4 mellan Arlanda och Stockholm, och dels på riksväg 40 mellan Göteborg och Landvetter.

Enligt studien kör fler än 90 procent av förarna för fort när hastighetsbegränsningen är 80 km/h, dessutom bidrar taxiförarna till att dra upp hastighetsnivåerna bland övriga trafikanter.

– Att köra för fort har tyvärr blivit en social accepterad norm i samhället som är svår att lösas av enbart den enskilda föraren. Det krävs en förändring på systemnivå där taxibolagen måste ta ett ansvar för hastighetsefterlevnaden. Ny teknik i fordon kan stödja detta arbete, säger Maria Krafft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket.

LÄS MER: Taxichaufför hyllas efter hjälteinsats i polisjakt

Många taxibolag arbetar systematiskt med trafiksäkerhetsfrågor 

För två år sedan genomfördes exakt samma studie, förändringarna jämfört med 2017 är resultaten små, taxiförarna kör i princip lika fort. 

Under hösten 2017 och 2018 har Trafikverket, polisen och Transportstyrelsen haft en dialog med olika taxibolag för att tillsammans hitta lösningar, så att förarna ska hålla hastighetsbegränsningarna på ett bättre sätt.

– Många taxibolag arbetar systematiskt med trafiksäkerhetsfrågor, men det återspeglas inte på vägen när det gäller hastighetsefterlevnad, säger Anna Vadeby på VTI som lett studien.

Det är inget specifikt taxibolag är bättre eller sämre, utan alla förare kör ungefär lika fort, detta trots att många taxibolag systematiskt arbetar med trafiksäkerhetsfrågor.

Enligt beräkningar kan 15 liv per år sparas om genomsnittshastigheten sänks med 1 km/h. Taxiförarna kan bidra till att få ned hastigheterna på vägarna och även påverka trafikrytmen hos andra trafikanter på ett positivt sätt. 

LÄS OCKSÅ: Var fjärde taxiförare fick böter vid Elitloppet