Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Nu ska polisen stoppa fler utländska lastbilar

Lastbilskontroll, något som det sker extra många av nu.
Foto: SVEN LINDWALL

Poliskontrollerna på de svenska vägarna fokuserar ofta på nykterhet och fortkörning men den här veckan är det tyngre saker som gäller.

Lastbilar, alltså.

– Vi vill bland annat upptäcka de som kör för länge utan paus, säger Erling Andersson, poliskommissarie på Utvecklingscentrum Mitt.

Polisens insatsvecka sträcker sig måndag till söndag, 10-16 februari. Och det är yrkestrafiken som står i fokus, framför allt den tyngre varianten.

– Vi vill bland annat upptäcka de som kör för länge utan paus eftersom förare som inte får den vila de ska ha är en säkerhetsrisk i trafiken, säger Erling Andersson, poliskommissarie på Utvecklingscentrum Mitt.

Att minska antalet döda och skadade i trafiken är förstås huvudsyftet med kontrollerna och därför letar polisen också efter bristfälliga fordon, utöver hastighetskontroll och förarnas arbetstid.

– Det är viktigt att yrkesförarna är noggranna med kör- och vilotider för trafiksäkerheten. Men även transportköparna har en viktig roll. De kan till exempel bidra till ökad hastighetsefterlevnad genom att ställa krav i upphandlingar och beställningar av transporter så att förutsättningarna finns att köra säkert. Trafikverket arbetar tillsammans med olika samhällsaktörer för hållbara hastigheter, säger Maria Krafft, måldirektör Trafikverket.

Utländska transporter får extra fokus

Ett område som Polismyndigheten kommer att granska noga den här veckan är utländska transporter, eller cabotage. Cabotage innebär att utländska transportföretag stationerade i ett EU-land under vissa förutsättningar har rätt att genomföra inrikestransporter i ett annat EU-land. 

– I regleringsbrevet för Polismyndigheten finns särskilda åtaganden just gällande så kallade cabotagekontroller och flygande inspektion, säger Erling Andersson. Avseende cabotage har myndigheten därför genomfört en omfattande utbildningsinsats i ämnet. Det passar väldigt bra att göra intensiva insatser under vecka 7 när vi ändå har fokus på den tunga nyttotrafiken.

Det här är en insats som välkomnas av Transportstyrelsen.

– Cabotagetransporter som inte följer reglerna undergräver förutsättningarna för rättvisa villkor inom åkerinäringen, säger Petra Mejtoft, sektionschef på Transportstyrelsen.

Cabotage

Cabotage innebär att utländska transportföretag stationerade i ett EU-land under vissa förutsättningar har rätt att genomföra inrikestransporter i ett annat EU-land. Bryter företaget mot regelverket, handlar det om olaga cabotage och innebär i normalfallet en sanktionsavgift.

Det fastställda beloppet för sanktionsavgiften är 40 000 kronor.

Annons: