Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 2 nov 2018 13:41

Nu dör flest fotgängare – så illa syns du utan reflex

Det är inte lätt att upptäcka fotgängare i höstmörkret.

Det är inte lätt att upptäcka fotgängare i höstmörkret.

1/2

Foto: PER WISSING

Inte ens i stadsmiljö är gående lätta att se om de inte har reflexer.

Inte ens i stadsmiljö är gående lätta att se om de inte har reflexer.

2/2

Foto: MAGNUS JÖNSSON

Under den här tiden på året brukar flest fotgängare omkomma eller skadas i trafiken. Det stora problemet är förstås mörkret.

– Att bära reflex är en billig försäkring för att minska risken att bli påkörd, säger Transportstyrelsens Khabat Amin.

 Hösten är här och vintern på väg. Det innebär kortare dagar och mer mörker. Och tyvärr innebär det också betydligt större risk för fotgängare och cyklister att bli påkörda i trafiken. Allt för ofta med svåra skador eller till och med dödsfall som följd.

40 procent av skadade fotgängare sker i påkörningsolyckor under perioden november – februari. Kvinnor drabbas i högre utsträckning än män, 57 procent kvinnor jämfört med 43 procent män. Det visar siffror från Transportstyrelsens olycks- och skadedatabas Strada. Strada bygger på uppgifter från polis och sjukhus. Flertalet av olyckorna sker i stadstrafik och 40 procent av olyckor med skadade fotgängare har inträffat på eller i närheten av ett övergångsställe.

Som du kan se av filmen syns du inte vid ett övergångsställe, trots de vita linjerna och gatlyktor.

LÄS ÄVEN: Tre rattsurfare nära köra över polis vid trafikolycka 

Ofta svårt upptäcka gående i stadsmiljö – trots allt ljus

– Att bära reflex är en billig försäkring för att minska risken att bli påkörd. Det gäller både gående och cyklister. Som bilförare är det också viktigt att vara extra uppmärksam på övriga trafikanter när det är mörkt ute, säger Transportstyrelsens statistiker Khabat Amin och fortsätter:

– Trots allt ljus i städer är det ofta svårare att upptäcka en gående i stadsmiljö. Som gående ska man också tänka på att ta hänsyn till avståndet och hastigheten hos de fordon som närmar sig när man ska gå över ett övergångsställe.

Hur bra och dåliga är vi på att ha reflexer? Så här svarar Ifs informationschef Caroline Starck:
– Små barn är faktiskt de allra bästa på att använda reflex, eftersom de ofta redan har dem på kläderna. Men när barnen kommer upp i 11, 12-årsåldern finns det ofta inte fastsydda reflexer på kläderna längre, och många tycker kanske inte att det är så coolt att ha en reflexbricka. Det är då det kan bli farligt.

Hon har en uppmaning till föräldrarna:

– Skaffa en reflex som ditt barn faktiskt vill ha på sig – det är det enklaste och bästa sättet att hålla det säkert under mörka höstdagar.

LÄS ÄVEN: Så kör du säkert i den lömska ishalkan 

Reflexer blir allt sämre med tiden – byt varje år

Ett barn som går vid sidan av en väg eller är på väg över ett övergångsställe tror kanske att bilisterna kan se det - men det är långt ifrån säkert. En reflexlös person syns inte längre är mellan 20 och 30 meter om den har mörka kläder. Stoppsträckan för en bil som kör i 50 kilometer i timmen är cirka 25 meter på torr asfalt. Men en reflex syns en person däremot på 125 meters håll.

Tidigare undersökningar har visat att sex av tio personer mellan 18 och 29 år bär svart klädsel och tre av fyra i samma åldersgrupp går ofta med hörlurar i trafiken. Tre av tio ungdomar bär aldrig reflex.

– Trenden med svarta plagg är tyvärr inte särskilt streetsmart när det gäller trafik. Mörk klädsel gör att man inte upptäcks av bilförare förrän tidigast på 20-30 meters avstånd. Att många dessutom går med hörlurar, som gör det svårare att höra bilarna, gör att man bli än mer utsatt, säger Caroline Starck.

Och en sak som kanske inte alla känner till med reflexer. De blir snabbt gamla och sämre. Vi är nog många som tror att vi är bra på att använda reflex, men tänker inte alls på att det är samma reflex vi använt i många år.

Hur ska du avgöra om en reflex är dålig då? Jo, testa att lysa på en ny reflex på cirka fyra meters håll. Gör sedan samma sak med en äldre reflex. Om den äldre är sämre – använd den inte igen.

Det allmänna rådet är att byta reflex en gång per år.

 

 

LÄS ÄVEN: Gångtrafik till vänster eller höger? Nu är nya regeln här