Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 15 aug 2018 15:42

M:s fräcka kampanj mot bilister: ”Körförbud”

John Granqvist, som är aktiv i MUF, sätter upp en lapp på en bil.

John Granqvist, som är aktiv i MUF, sätter upp en lapp på en bil.

1/2

Foto: Moderaterna i Stockholms stad

Lappen informerar om Socialdemokraterna och Miljöpartiets inställning – men det stämmer inte.

Lappen informerar om Socialdemokraterna och Miljöpartiets inställning – men det stämmer inte.

2/2

Foto: Moderaterna i Stockholms stad

Miljözonerna är en mycket aktuell fråga för Sveriges bilägare inför det kommande valet, inte minst i Stockholm.

Det här utnyttjar Moderaterna genom en kampanj där man informerar bilägare om att Socialdemokraterna kan ge bilen körförbud.

Problemet? Det är inte helt sant.

– De hittar på saker om andras politik som inte stämmer, ett uttryck för desperation, säger Martin Nilsson, valledare för Socialdemokraterna i Stockholmsregionen.

Valrörelsen är i gång på allvar. Det märks både på debatter, partiledarintervjuer, valaffischer och diverse kampanjer. Moderaterna genomför just nu en kampanj där man i Stockholm informerar bilister om miljözonsfrågan, som varit het sedan regeringen i våras gav Sveriges kommuner klartecken att införa miljözoner som begränsar var bilar får köra.

– Det var ett väldigt drastiskt beslut som kommer drabba bilägare hårt. Det skulle innebära körförbud på dieselbilar och S och MP överväger att införa det redan 2020, säger Mattias Thorsson, kommunikationschef för Moderaterna i Stockholm.

Men på lapparna, som utformats för att se ut som en parkeringsbot, är formuleringen ännu hårdare. Där står att ”Socialdemokraterna vill införa miljözoner 2020 som kan innebära körförbud för en halv miljon bilar i Stockholm”.

LÄS MER: Miljözonerna ser ut att skrotas efter ny rapport

Är det här negativt kampanjande?

– Det tycker jag inte, vi berättar om våra förslag som skulle göra situationen så mycket bättre. Vi vill till exempel bygga klart en ringled och gräva ner centralbron för att få en i princip helt bilfri innerstad, säger Mattias Thorsson.

Men att S vill införa miljözoner 2020 stämmer inte. 

– Vi har varit tydliga, det kommer inte att bli några miljözoner från 2020 om vi får bestämma. Och även om de skulle införas skulle det handla om en begränsad yta, som dagens dubbdäcksförbud, och inget körförbud i hela Stockholm, säger Martin Nilsson.

Vad tycker du om det här sättet att kampanja på?

– Det är en del av en skrämselkampanj. Att hitta på saker om andras politik är förstås tråkigt och ett uttryck för osäkerhet och desperation. Men vi vet att det händer när folk blir nervösa i valrörelser och det får vi leva med, säger Martin Nilsson.

Dessutom ser det nu ut som att målet för hur ren luften i staden ska vara kommer att nås med marginal – även utan miljözoner.

– Vi tycker det är bra att verktyget finns, men de beräkningar som finns visar att vi klarar målen ändå. Då finns det ingen anledning att införa miljözonerna, säger Martin Nilsson.

LÄS MER: Trängsel och parkeringsbrist: Här är politikernas lösningar