Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 12 okt 2018 11:05

MP får igenom kravet om dieselförbud i Stockholm

Essingeleden i Stockholm är ofta drabbad av köer.

Essingeleden i Stockholm är ofta drabbad av köer.

1/2

Foto: SUVAD MRKONJIC

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd, har drivit frågan om miljözonerna hårt.

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd, har drivit frågan om miljözonerna hårt.

2/2

Foto: MAJA SUSLIN/TT / TT NYHETSBYRÅN

Alliansen ska styra Stockholm tillsammans med Miljöpartiet.

I och med samarbetet fick Miljöpartiet igenom sitt krav om att införa så kallade miljözoner i staden. 

Det innebär att äldre bensin- och dieselbilar förbjuds på Hornsgatan 2020. 

På fredagsmorgonen skickade L-toppen Lotta Edholm ut ett mejl för att informera sina partikamrater om det nya samarbetet. Klockan 12:30 på fredagen fick allmänheten sedan veta att Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet, Kristdemokraterna ska styra Stockholm tillsammans med Miljöpartiet. 

Miljöpartiet har tidigare krävt att staden ska införa så kallade miljözoner på platser där luftkvaliteten är dålig. Det fick man igenom i och med den nya överenskommelsen.

LÄS MER: Nu har regeringen tagit beslut om miljözonerna 

Inga bensin- och dieselbilar i tuffaste zonen

Det har nu gått en dryg månad sedan regeringen gav besked om att kommunerna får rätt att införa miljözoner från och med 2020. Det innebär att de kan inrätta två nya zoner för personbilar, utöver dagens klass 1 som portar tunga fordon från vissa områden. 

I miljözon klass 2 måste bilarna ha motor med Euro 5-rening eller nyare. Euro 5 blev ett krav från och med 1 september 2009, så många bilar med ett decennium på nacken kommer att portas från de här vägarna. Från 1 juli 2022 skärps kraven ytterligare så att bara dieselbilar som uppfyller kraven för den nyare Euro 6-standarden får köra i zonen.

Vill en kommun införa den allra tuffaste miljözonen, klass 3, så stänger det ute alla bilar förutom elbilar, bränslecellsbilar och sådana som drivs av fordonsgas med rening enligt Euro 6-standarden. I den zonen tillåts alltså inte ens laddhybrider, även om de körs på el. Tunga hybridfordon får däremot köra där så länge de har Euro 6-rening.

LÄS MER: Köpa bil 2018 – här är 9 viktiga saker att tänka på 

Daniel Helldén: ”Inför miljözoner på Hornsgatan”

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, har länge drivit frågan om att införa miljözoner i staden. Nu står det klart att han fortsätter i samma roll under det nya styret. 

Moderaterna är tydliga med att planerna som presenterades i dag bara omfattar en gata. Först ut blir Hornsgatan på Södermalm, som kommer att märkas med klass 2. Men det kan komma att bli fler, i alla fall om man ska tro Miljöpartiet:

– Vi inför miljözoner på Hornsgatan 2020. Det är den i särklass smutsigaste gatan vi har i Stockholm, sen har vi sagt att vi ska se över andra gator där miljökvalitetsnormerna överskrids så får vi se vad det ger, säger Daniel Helldén och fortsätter: 

– Vi är beredda att stänga av enskilda gator där det är dålig luftkvalitet.

LÄS MER: Så vill partierna göra med din bil