Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 7 jul 2018 14:00

Minst 70 nya laddstationer behövs för att täcka landet

En utbyggnad av laddstationerna i Sverige behövs för att elbilsförsäljningen ska ta fart, menar Trafikverket.

En utbyggnad av laddstationerna i Sverige behövs för att elbilsförsäljningen ska ta fart, menar Trafikverket.

1/2

Foto: ULRIKA KARLSSON/TRAFIKVERKET

I Norge är laddnätet för elbilar mer utbyggt än i Sverige.

I Norge är laddnätet för elbilar mer utbyggt än i Sverige.

2/2

Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Med 70-80 nya snabbladdstationer klarar elbilsförarna ta sig genom Sverige.

Men då får de inte ge sig in på några alternativa rutter.

– Vi behöver ha ett heltäckande nät så att ingen riskerar att bli stående utan laddmöjligheter, säger Sven Hunhammar Trafikverkets miljödirektör. 

Det säljs allt fler elbilar i Sverige, men fortfarande är många svenska bilister tveksamma. 2 av 3 avstår elbil för att laddmöjligheterna är dåliga

Vattenfall har berättat om ett nytt samarbete med Tanka-stationerna där 165 anläggningar får dela på 300 laddplatser. Men enligt Trafikverket behövs det mer.

– För att försäljningen av elbilar ska ta riktig fart krävs att utbyggnaden av laddstationer går hand i hand med försäljningen av elbilar. De flesta kommer att ladda hemma och på jobbet eller på andra platser där de parkerar länge, men vi behöver också ha ett heltäckande nät så att ingen riskerar att bli stående utan laddmöjligheter, säger Sven Hunhammar, Trafikverkets miljödirektör. 

LÄS ÄVEN: Svenska bensinmackar blir nu moderna laddstationer 

Ska du nå fram med elbil – välj inga omvägar

Enligt Trafikverket behövs det 70-80 nya snabbladdstationer (det finns cirka 300 i dag) för att laddinfrastrukturen ska kallas rikstäckande. Men då får elbilsförarna verkligen inte ta några omvägar – strikt färdväg är det som gäller om de ska vara säkra på att nå en station inom 100 kilometer. Ska det gå att välja den kortaste vägen genom landet behöver ytterligare 60-70 stationer.

Trafikverket rekommenderar snabbladdningspunkter minst var 100 kilometer för att det ska vara möjligt att färdas längre sträckor med elbil. Det innebär att främst Norrlands inland, Småland, Värmland och Gävleborg i dag saknar tillräcklig infrastruktur för elbilsanvändning. 

För att kunna bygga ut laddnätet på dessa platser föreslår Trafikverket ”ett ökat riktat investeringsstöd eller att staten tillämpar omvänd auktion”.

Trafikverket pekar även ut potentiella platser där snabbladdstationer passar bäst: tätorter, småorter, drivmedelsstationer, turistmål, snabbmatsrestauranger, värdshus och Trafikverkets rastplatser. Och på plats behövs det inte bara finnas gott om el – det måste även finnas möjlighet till aktiviteter eftersom bilisterna måste ha något att göra under tiden som fordonet laddas.

LÄS ÄVEN: Ny studie visar hur farliga dieselbilar är i verklig trafik 

Trött på att det är dyrt med bil?Gör testet, svara på 4 frågor