Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 3 sep 2018 11:29

Miljöpartiet anklagar bilindustrin för nytt fusk

Miljöminister Karolina Skog (MP) är kritisk till biltillverkarnas utsläppstester.

Miljöminister Karolina Skog (MP) är kritisk till biltillverkarnas utsläppstester.

Foto: (C) PELLE T NILSSON / (C) PELLE T NILSSON/STELLA PICTU STELLA PICTURES

Förhandlingarna om nya, lägre, utsläpp från bilar de kommande sju åren går trögt.

EU vill skärpa reglerna men tillverkarna kämpar emot.

Enligt Miljöpartiets miljöminister Karolina Skoga förekommer till och med rent fusk.

Det går inte att lita på industrin, skriver Miljöpartiet.

EU vill skärpa utsläppskraven och minska utsläppen från nya bilar under åren 2021– 2015. EU:s förslag är en minskning av koldioxidutsläppen med 15 procent.

Sverige vill gå ännu längre och slåss för en minskning med 25 procent åren 2021–2025 och 50 procent under åren till 2030. 

Enligt Miljöpartiet har bilindustrin nu börjat öka sina utsläpp för att sen inte behöva minska dem lika mycket.

LÄS MER: Dieselförbud och fordonsskatt – så vill partierna göra med din bil 

Tuffare regler 1 september

De kör testerna med döda batterier, skriver Miljöpartiet i ett uttalande mot bilindustrin. Vi måste skärpa testerna och ställa krav på att byta bränsle för att minska utsläppen, forstsätter partiet.

Den 1 september infördes den tuffare mätmetoden WLTP och i den finns också tuffa krav på hur stor avvikelsen får vara vid verklig körning jämfört med den testmiljö där bilarna testas.

Karolina Skog menar att bilindustrins manipulerande med testerna har betytt att de senaste fem åren har ingen faktisk minskning av utsläppen skett. Och utsläppen av skadliga partiklar är inte heller bättre i dag. Och MP:s miljöminister Karolina Skog anser också att utsläppen av skadliga partiklar även de är mycket högre än vad industrin själva uppger.

Enligt Miljöpartiet är det de och Socialdemokraterna som driver frågan om tuffare utsläppskrav i EU.