Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 19 sep 2017 11:56

Många dödsolyckor med fyrhjulingar i år

1/2

Foto: LARS NILSSON

Fyrhjuling kan vara ett bra arbetsredskap, men det kan också vara farligt.

Fyrhjuling kan vara ett bra arbetsredskap, men det kan också vara farligt.

2/2

Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG

De kan vara ett uppskattat arbetsredskap. Men är också väldigt olycksdrabbade.

Hittills i år har minst åtta personer dött i fyrhjulingsolyckor.

– Det inträffar alldeles för mycket negativt med fyrhjulingar, säger Peter Lundqvist, forskare vid SLU.

På måndagskvällen omkom en ung kvinna på en gård norr om Ulricehamn, sedan hon av oklar anledning vält med en fyrhjuling. Därmed har minst åtta personer dött i olyckor med fyrhjulingar hittills i år, enligt statistik från Transportstyrelsen.

Peter Lundqvist, professor i arbetsvetenskap vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), är kritisk till den allt mer populära fordonstypen.

– Nu vet vi ju inte i vilket sammanhang olyckan i går inträffade. Men de kan helt klart vara farliga fordon, säger han till TT.

– De har en hög tyngdpunkt och även om de kan upplevas som stabila, så är de väldigt instabila så fort man kommer upp i lite fart.

Tunga fordon

Lag- och regelmässigt är fyrhjulingarna en komplicerad fordonstyp. Men olycksrisken är genomgående, konstaterar Peter Lundqvist. Bland annat är fyrhjulingarna betydligt tyngre än exempelvis en moped eller en motorcykel, vilket gör att olyckorna riskerar att bli allvarliga även vid lägre hastigheter.

– Det är väldigt lätt att de slår runt när man kör på en sten eller en rot. Och de väger ju ett antal hundra kilo, så det kan få drastiska konsekvenser om man får fyrhjulingen över sig.

Behövs de?

Peter Lundqvist lyfter fram Australien som ett land där säkerhetsarbetet kring fyrhjulingar kommit betydligt längre. Han skulle gärna se att exempelvis skyddsbågar eller andra anordningar som skyddar föraren vid en olycka införs även i Sverige.

Men, fortsätter han, frågan är kanske snarare om fordonstypen verkligen behövs.

– Jag kan förstå att man kan behöva dem, arbetsmässigt. Men man kan fråga sig om man verkligen behöver just en fyrhjuling. Det finns ju alternativ, liknande fordon men med en förarhytt, som är mycket säkrare att använda, säger Peter Lundqvist.