Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 2 maj 2019 14:30

Livsfarligt med dubbfria vinterdäck på sommaren

Dubbfria vinterdäck är ingen höjdare på sommarväg.

Dubbfria vinterdäck är ingen höjdare på sommarväg.

1/2

Foto: SHUTTERSTOCK

Heléne Lilja, Motormännen.

Heléne Lilja, Motormännen.

2/2

Foto: MOTORMÄNNEN

Går det att köra med friktionsdäck på sommaren? Ja. Är det lagligt? Ja. Men, när Motormännen testat just de däcken på sommarväg blev bromssträckan 40 procent längre.

– Det är helt förkastligt att använda dubbfria vinterdäck på sommaren, säger Motormännens Heléne Lilja.

De flesta vet om att det inte finns något som heter året-runt-däck. Ändå kör en del med friktionsdäck även på sommaren, trots att test efter test visar hur dåligt det är att köra med dubbfria vinterdäck på torra, varma vägar.

Senast i raden av tester är Motormännens. När testbilen hade sommardäck och bromsade fullt från 100 km/h stannar den efter 31,6 meter. Med de dubbfria vinterdäcken på behövdes hela 45 meter för att komma till stillastående. En ökning med över 40 procent.

– Det här visar hur viktigt det är att ha rätt däck för rätt väglag. Ur trafiksäkerhetssynpunkt är det helt förkastligt att använda dubbfria vinterdäck på sommaren, säger Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle på Motormännen.

LÄS ÄVEN: Här är alla regler som gäller vid däckbyte/hjulskifte 

Friktionsdäck nu är som sommardäck på bar vinterväg

Även i själva körningen under testet märktes skillnader mellan sommardäck och dubbfria vinterdäck. Med de senare ”kändes det som om bilen flöt runt uppe på asfalten. Den blev segare i uppförandet och sladdade mycket vid undanmanöverprov.”

Detta beror bland annat på att gummit i vinterdäck är mjukare för att kunna greppa om snö och is. Men den gummimixen blir inte alls bra i kombination med varma sommarvägar. Eller som Motormännen uttrycker det: ”Att köra med ett odubbat, nordiskt vinterdäck på sommaren kan alltså innebära lika stor risk som att köra med sommardäck på barmark om vintern.”

– Det har visat sig att runt fem procent av landets bilar använder vinterdäck på sommaren. Det betyder att en kvarts miljon bilar i Sverige kör med usla bromsprestanda under halva året. Det här är bilar man inte vill ha bakom sig när man måste tvärbromsa, säger Heléne Lilja.