Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 5 feb 2020 10:33

Klimatregler i Frankrike leder till mindre utsläpp

Triumfbågen i Paris passeras av allt fler laddbara bilar nu.

Triumfbågen i Paris passeras av allt fler laddbara bilar nu.

Foto: SHUTTERSTOCK

Det är inte bara Sverige som har fått nya utsläppsregler och skatter för klimatet.

I Frankrike ökar nu försäljningen av elbilar och hybrider vilket bidrar till att koldioxidutsläppen sjunker.

Olika larmrapporter har visat att koldioxidutsläppen ökar som en följd av att fler köper bensinbilar efter dieselskandalen. Men nu syns effekten av EU:s nya regler och krav på maximalt utsläpp på 95 gram koldioxid per kilometer, i snitt, från en tillverkare.

Totala bilförsäljningen i Frankrike rasade med 13 procent i januari jämfört med samma månad förra året. Men försäljningen av hybrider, laddhybrider och elbilar ökade. En mer intressant jämförelse är utsläppen av koldioxid för bilarna som såldes i december 2019 och januari 2020.

I december noterades ett genomsnittligt utsläpp på 113 gram per kilometer och i januari på 96 gram. Det är en kraftig sänkning (17 gram/15 procent) och ett bevis för at EU:s regler har gjort skillnad.

I Frankrike infördes nya regler den 1 januari och bilköparna betalar en extra avgift för bilar som släpper ut mer än 110 gram koldioxid per kilometer. Den tidigare gränsen för avgift var 117 gram. Avgiften ökar sedan om utsläppen ökar, minimibeloppet ökades också.

Tillverkare utan laddbara bilar tappar i försäljning

Andelen elbilar av nybilsförsäljningen i Frankrike var 8,2 i januari med en total försäljning av drygt 10 000 elbilar. För hela 2019 var andelen elbilar 1,8 procent av nybilsförsäljningen. För laddhybrider var andelen 2,8 procent i januari, jämfört med 0,8 procent under 2019.

Elbilen Renault Zoe var den tredje mest sålda bilen i Frankrike under årets första månad. De bilmärken som fick betala mest för omställningen var de som saknade hybrider eller elbilar. Dacia minskade sin försäljning med 39 procent och Suzuki med 44 procent. Även Mercedes minskade sin försäljning kraftigt, trots att de erbjuder elbilar och laddhybrider. Vinnare på den svängiga marknaden var bland andra DS och Nissan.

Peugeot minskade sin försäljning men kan räkna med bättre siffror när nya 208 och elbilen e-208 börjar säljas på allvar. Volvo minskade sin försäljning i Frankrike med hela 51 procent.