Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 17 apr 2018 10:25

Ingen har någonsin dött i en Volvo XC90 i Storbritannien

Här körs en Volvo XC90 in i sidan på en C70. Båda bilarna klarade sig bra i testet som utfördes 2005 på Volvos krockcenter i Göteborg.

Här körs en Volvo XC90 in i sidan på en C70. Båda bilarna klarade sig bra i testet som utfördes 2005 på Volvos krockcenter i Göteborg.

1/2

Foto: SVEN-ERIK JOHANSSON

Volvo XC90 – 2017 års modell.

Volvo XC90 – 2017 års modell.

2/2

Foto: VOLVO

Sedan Volvo XC90 lanserades i Storbritannien 2002 så har ingen omkommit i modellen. Varken förare eller passagerare.

Nu rankas den som den säkraste bilen på brittiska vägar av experterna på undersökningsföretaget Thatcham Research.

Efter låsproblem i svensk vinterkyla och Uber-olyckan i USA är nu rapporterna om Volvo XC90 tillbaka på normal nivå.

Med andra ord, bilen prisas för sin säkerhet.

Allt om Bilar har ofta skrivit om hur säker Volvo XC90 visar sig vara – och det gäller både tidiga och sena modeller. I september var det Folksam som berättade att människor hade 61 procents chans att klara sig undan allvarliga följder vid en krock i en Volvo XC90.

Ingen annan modell var nära den siffran.

Och nu är det alltså i Storbritannien som säkerheten i XC90 höjs till skyarna. Enligt Thatcham Research har ingen person omkommit i en Volvo XC90 sedan den lanserades i landet för 16 år sedan. 

– Ofta när ett fordon är nytt så ser vi inga dödsfall, eftersom det tar tid för en modell att säljas i stort antal. Men för XC90 har vi runt 14 års historia, och det sticker ut, säger Matthew Avery, undersökningsansvarig hos Thatcham till Autoexpress.

Sedan säljstarten 2002 har omkring 54 000 XC90 sålts i Storbritannien och siffran 0 i kolumnen dödsfall gäller både den gamla modellen och den nyare (som kom 2014).

– Den gamla XC90 är väldigt bra. När det gäller antalet omkomna så ser jag inga under 14 år, säger Avery.

Han säger 14, för det var först 2004 som statistiken började föras. 

LÄS ÄVEN: Volvo XC90 T8 – så bra är laddhybriden 

Svenskt säkerhetstänk får högt betyg

Men även den nya XC90 får beröm hos Thatcher Research. Volvo har ju en vision om att år 2020 ska ingen behöva dö eller bli svårt skadad i en ny Volvo-modell – och så här kommenterar Avery det:

– Med Volvos mix av aktiva och passiva säkerhetssystem så kan företaget kanske nå det målet.

Han fortsätter att berömma säkerhetsutrustningen i nya XC90:

– Den handlar inte bara om att undvika en olycka, även de passiva systemen är mycket bra. Som säkerhetsbälten, airbags och hela strukturen.

Matthew Avery lyfter även fram Audi Q7, Land Rover och Mercedes som goda exempel men är extra imponerad över resultatet för XC90, som ju varit så bra över så lång tid.

– Och när vi analyserar siffrorna igen om några år så kommer det antagligen se ännu bättre ut.

På frågan om det är något speciellt med Volvos säkerhetsarbete svarar han:

– Det är en väldigt svensk grej, synen på ett företags ansvar, synen på människors säkerhet. Varje gång vi testar Volvo för Euro NCAP så är de i toppen. De gör alltid mer än de behöver för att få de fem stjärnorna.

LÄS ÄVEN: Volvo XC90 – säkraste bilen på svenska vägar