Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 2 mar 2018 13:12

Ilskan mot dieselförbudet: ”Kan vi stämma staten?”

Krav på förbud mot bilar som släpper ut farliga avgaser blir allt vanligare och inom kort ska regeringen i Sverige presentera sitt förslag på hur miljözoner ska utformas.

Men svenska folket tycker inte att ett förbud är rätt väg och många känner sig svikna efter att de, som de trodde då, köpt en miljövänlig dieselbil.

– Den största frågan är ju om man kan samla tillräckligt med folk o stämma staten, skriver till exempel Harald Bäckström.

Det är många som tycker om de miljözoner och det förbud mot äldre dieselbilar som är på gång i Sverige. Harald Bäckström vill stämma staten och skriver så här:

Den största frågan är ju om man kan samla tillräckligt med folk o stämma staten? För som jag och många andra lyssnade på regeringen och köpte dessa bilar och trodde att vi va miljövänliga i vårat val. Vad händer nu när folk dör i Afrika igen för att ta fram material till batteri för elbilar? Ska vi som vanligt skita i att fattiga afrikaner dör? För att vi ska kunna säga. Titta så bra vi är o hur rätt vi gör mot miljön? En enkel fråga till politiker bara. För dom lurar ju oss igen. Men de låter bra just nu. Se om fem år vad dom säger och vilka skatter det kommer att komma på elbilar. Som vanligt, dom skiter i oss vanliga som inte har 500 000 till att köpa elbil.

LÄS MER: Dieselförbudet största hotet mot svenska bilägare 

"Inte miljövänligt att skrota"

Signaturen Janne skriver så här:

Hej, miljömuppar och politiker silar mygg och sväljer kameler. Skulle man i stället höja kraven på fartygstrafiken som spyr ut massor eftersom båtarna drivs med bunkerolja/ asfalt skulle bilarna kunna vara kvar. Vad spyr till exempel Finlandsfärjorna ut i Sthlm.? Och, statens isbrytare?

Lars är en av många som påpekar det miljöovänliga i att skrota äldre bilar bara för att köpa nya.

Hejsan, Att när man skrotar sin gamla bil välja en så utsläppsfri bil som möjligt är självklart. Men att skrota en fullt fungerande bil är inte miljövänligt. En bil förbrukar mer fossila bränslen och skapar mer utsläpp bara genom att bli till, än vad den sedan mäktar med under hela sin levnad. En "miljövänlig" bil är naturligtvis inte bättre i det avseendet, i många fall värre på grund av de stora mängder sällsynta jordartmetaller som används i en elbil. Att skrota en fungerande bil gör saken värre, globalt sett, inte bättre. Kortsynta politiker slår till igen.

LÄS MER: Spricka i regeringen om miljözoner och dieselförbud 

Var miljöbil – nu miljöbov

Hans H skriver så här:

Hej, jag kommer att köra min HDI diesel med partikel filter fler år framåt byter sedan till en lika dan. Man kan ju hoppas att MP åker ur riksdagen.

Gustaf Gustafsson känner sig grundlurad av staten:

Efter att ha följt debatten om förbud mot äldre dieselbilar undrar jag vad staten ger för signaler till medborgarna. På våren 2015 köpte jag en nästan ny Nissan Qashqai (snåldiesel) som var nyregistrerad i december 2014. Den släpper ut 99 gram/km koldioxid och är skattebefriad i 5 år, bilen är en Euro 5 klassad alltså inte den högsta reningsklassen som är Euro 6. Med tanke på utsläpp och låg förbrukning trodde jag att mitt bilköp var en bra insats för miljön för ett antal framåt Den bilen jag köpte 2015 och var då ett bra miljöalternativ har nu förvandlats till ett "miljömonster" nu handlar debatten om prisfall, förbud att köra in olika zoner som snart lär vara verklighet. Är det så här som samhället behandlar den enskilda medborgaren, ska jag som går i pension vid årsskiftet 2017-18 köpa en ny bil och sälja bilen som är 3 år gammal för underpris? 

LÄS MER: Ja till dieselförbud i Tyskland 

Många vill också att biltillverkarna tar sitt ansvar så att bilarna fortfarande ska gå att köra. Så här skriver Stefan:

Hej Jan-Erik. Tack för din artikel. Jag blir förvånad över att politiker ena året säger: Köp den här dieselbilen, det är en miljöbil! Nästa år säger man: Ni får inte köra med den i städerna (där ganska många svenskar bor...). Det är givet att diesel-gate har skuld i att det blivit så här. Därför borde regeringarna kräva av tillverkarna att tillhandahålla ombyggnadssatser för att uppnå Euro 6-reglerna. Det krävs en anordning som sprayar urinsyra in i avgaserna, och det har ganska många nya bilar redan. Volvo kommer att standardmontera i sina kommande dieselmodeller, enligt uppgift.

LÄS MER: Dieselförbudet största hotet mot svenska bilägare 

Stor uppgift för politikerna

Många oroas också av sprickan i regeringen mellan Socialdemokraterna och Miljöpartiet när det gäller dieselförbud och miljözoner. Så här skriver Bengt:

Hej. Regeringen sägs ha en samordningsminister. Aldrig tidigare har den personer haft ett större uppdrag än frågan om dieselbilar, detta främst av flera skäl:

a/Samtidigt som de nya reglerna som ska minska skuldsättningen vid bostadsköp börjar införas planerar regeringen åtgärder som ytterst innebär att en tredjedel av de svenska bilägarna måste skrota nuvarande bilinnehav och låna upp hundratals miljarder till nybilsköp.

b/Tillgången på idag påstått miljövänligare bilar är mycket begränsad så att ’i förtid’ skrota nuvarande bilar innebär att dessa ersätts med miljömässigt sämre fordon än om de byttes ut i normal takt.

c/Vi får snart en broschyr med uppmaning att kunna klara oss på egen hand i 7 dagar. Det enda fordonsdrivmedel som kan och får förvaras i anslutning till bostaden är diesel!