Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 2 mar 2017 10:15

Hyrsläp kan kosta dig körkortet

Ansvaret ligger på föraren men vi vet att det är svårt att hålla reda på reglerna och därför hänvisar vi våra kunder till Transportstyrelsens hemsida, säger man på OKQ8.

Ansvaret ligger på föraren men vi vet att det är svårt att hålla reda på reglerna och därför hänvisar vi våra kunder till Transportstyrelsens hemsida, säger man på OKQ8.

Foto: OKQ8

TRAFIK. Ska du hyra ett stort släp för flytten? Fundera noga så att det inte kostar dig både körkortet och dagsböter.

Risken är att du överlastar släpkärran du hyrt på macken och därmed kör olagligt.

Många bensinstationer hyr ut släpvagnar och lätta lastbilar. Vad som ofta inte framgår tydligt är att den högsta tillåtna lasten inte är densamma som vad det är möjligt att lasta på kärran. Och informationen från mackpersonalen går inte alltid att lita på.

Transportarbetaren har gjort en undersökning av hyrsläp som visar att vissa släpvagnarna inte går att lasta fullt.

Inte ens skorpor

Den största släpvagnen som hyrs ut på många mackar har ett lastutrymme på 11 kubikmeter med en maximal lastvikt runt 400 kilo. Det innebär i praktiken att det inte ens går att lasta släpet halvfullt med skorpor om man vill köra lagligt. Än mindre med möbler.

Problemet är detsamma med lätta lastbilar. Lasten får väga omkring 800 kilo när bilen har en bakgavelhiss, men i lasten på 800 kilo ska vikten av passagerare också räknas in.

Som förare kan det bli kostsamt på flera sätt.

– De som hyr blir vilseledda. Fastnar förarna i en poliskontroll är risken stor att de blir av med körkortet, säger trafikpolis Roger Axelsson till Transportarbetaren.

– Om du kör tungt släp och inte har rätt behörighet för det så blir det olovlig körning. Då blir det dagsböter som fastställs av åklagare, säger Göran Bolinder, chef på trafikpolisen i Stockholm.

LISTA: 10 onödiga böter – här är misstagen

Hyr ut ändå

När Transportarbetaren ringer runt till olika mackar får reportern en rad felaktiga svar:

– Lite överlast går nog bra. Fast inte för mycket, säger en.

I skriftliga svar på TT:s frågor försäkrar dock flera bensinkedjor att man tycker sig informera korrekt.

"Ansvaret ligger på föraren men vi vet att det är svårt att hålla reda på reglerna och därför hänvisar vi våra kunder till Transportstyrelsens hemsida." skriver Lisa Öhrqvist, kommunikationsansvarig på OKQ8.