Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 1 nov 2018 10:50

Höjd hastighetsgräns i Österrike – men bara för elbilar

1/5

Österrikes transportminister Norbert Hofer och hållbarhetsminister Elisabeth Köstinger vid en Nissan Leaf.

Österrikes transportminister Norbert Hofer och hållbarhetsminister Elisabeth Köstinger vid en Nissan Leaf.

2/5

Foto: BMNT, Österrikes förbundsministerium för hållbarhet och turism.

Elbil på motorväg.

Elbil på motorväg.

3/5

Foto: SHUTTERSTOCK

Laddad och redo.

Laddad och redo.

4/5

Foto: SHUTTERSTOCK

Tesla på motorväg. I Österrike får den snart köra snabbare än både laddhybrider, bensin- och dieselbilar på motorvägarna.

Tesla på motorväg. I Österrike får den snart köra snabbare än både laddhybrider, bensin- och dieselbilar på motorvägarna.

5/5

Foto: SHUTTERSTOCK

I försöken att få ännu fler att välja laddbara bilar kommer nu ett rätt drastiskt grepp från Österrike: Höjd hastighetsgräns på motorvägar, men bara för elbilar.

– En fördel vi vill ge elfordonen mot förbränningsmotorerna, säger landets hållbarhetsminister Elisabeth Köstinger.

För att få folk att välja laddbara bilar finns det elpremier och andra förmåner som till exempel bättre och billigare parkeringar.

Nu kommer nästa försök att ändra människors bilvanor bort från det fossildrivna. Österrike tänker höja hastighetsgränsen vid några av landets motorvägar från 100 km/h till 130 km/h. Men den högre hastigheten ska enbart gälla elbilar.

– Detta undantag vill vi ge elfordonen mot förbränningsmotorerna, säger hållbarhetsministern Elisabeth Köstinger och fortsätter:

– Vägen till att uppnå klimatmål går inte via förbud, utan incitament. Vi vill övertyga människor om att det går att byta till ett elfordon.

LÄS ÄVEN: Här är 10 bästa elbilarna just nu 

Förslaget kritiseras för att det ökar olycksrisken

Förslaget ingår i den österrikiska förbundsregeringens klimat- och energistrategi ”Mission 2030” där utsläppen av växthusgaser inom transportsektorn ska minskas med cirka 7,2 miljoner ton koldioxid.

– För att uppnå EU:s 2030-klimatmål och målen i Parisavtalet måste transportsektorn också bidra. Ett viktigt instrument för att uppnå dessa mål är att stärka elmobiliteten. Det här paketet är en första åtgärd.

Förslaget om höjd hastighetsgräns har kritiserats för att de stora hastighetsskillnaderna på motorvägarna skulle öka olycksrisken dramatiskt. Dessutom kommer inte laddhybrider få köra snabbare.

Nästa steg för Österrike blir, enligt förbundsregeringen, att öppna bussfilerna för elbilar samt införa gratisparkering för eldrivna fordon.

Fotnot. Det finns redan flera motorvägar med 130 km/h som allmän hastighetsgräns i Österrike. Ovanstående ändring gäller på ett antal sträckor som har 100 km/h som maxhastighet. Där kommer alltså elbilar få köra snabbare, men inte fossildrivna fordon eller hybridbilar.

LÄS ÄVEN: Test av Tesla Model S 75D – ”Bästa bilen jag kört”