Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 6 aug 2018 16:00

Han kör historiskt långt med elbil – för att inspirera andra

1/3

Foto: Otto Schönbach

2/3

Foto: Otto Schönbach

3/3

Foto: Otto Schönbach

Från München i Tyskland till Nordkap i Norge. 

Det är en rejäl resa för en stor bensin- eller dieselbil, men ett riktigt äventyr i den lilla elbilen Renault Twizy.

Och det är just vad Otto Schönbach håller på med just nu.

– Jag vill visa att det finns ett bra alternativ till bensin och diesel, säger han.

Elbilar har blivit vanligare på svenska vägar under de senaste åren. Bonus- malusskatt och bidrag för att sätta upp en egen laddstolpe är två orsaker, men förändringen går ändå inte snabbt som vissa hoppas. En av de som vill öka takten är Otto Schönbach. Till vardags bor han i München och kör där sin lilla elbil Renault Twizy.

Årets semester tillbringar han inte på någon skön strand – utan i stället ska han ta sin Twizy från München ända till Nordkap. Många laddningar blir det, men det är det värt, tycker Otto Schönbach.

– Jag vill inte att de som kör en bensin- eller dieselbil ska skämmas, i stället vill jag visa att det finns ett bra alternativ och få folk att tänka kring mobilitet på ett nytt sätt. Om det går för en galen kille som mig går det definitivt för en vanlig familj, säger han.

Många väljer bort elbilen som ett alternativ på grund av bristande räckvidd eller dyrt pris. Men Otto Schönbach tror att det egentligen inte är några stora problem. 

– Tänk efter vad du faktiskt kör med din bil. I Tyskland kör minst 80 procent bara kortare resor inom en stad eller in till stan med sin bil. Då klarar man sig definitivt med en elbil. Och nypriset för min Twizy är mindre än 100 000 kronor, säger han.

LÄS MER: Lista: De 10 bästa elbilarna just nu

Kör elbil för klimatets skull: ”Måsta komma underifrån”

Grunden till hans engagemang för elbilar är klimatfrågan.

– Vi måste börja göra saker på ett nytt sätt, för miljöns skull. Det märks inte minst nu i Sverige med alla bränder. Och det här måste komma underifrån, politiken kommer inte att göra något åt det och industrin är bara intresserad av att tjäna pengar, säger han.

Sedan han köpte som Twizy 2014 har det blivit en hel del långa turer. Bland annat till klimattoppmötet i Paris 2015 där han träffade Frankrikes dåvarande president François Hollande.

Engagemanget för elbilar har tagit Otto (med keps) långt, här med François Hollande (i kostym).

Foto: Otto Schönbach

Han har nu varit ute på vägarna i tolv dagar och kommit halva vägen, ända till Stockholm. Då har vägen gått förbi Luxemburg, Belgien, Nederländerna och Danmark. 

– Det har varit fantastiskt och gått snabbare än jag trodde. Bilen är verkligen kul att köra. Trots att bilen är liten får jag plats med kläder, ett tält, och två flaskor rom för att bjuda folk som hjälper mig på vägen, säger han med ett skratt.

Så här långt har han laddat bilen 43 gånger och planen är att vara framme vid Nordkap 27 augusti. Då väntar Hurtigruten och sedan Twizyn tillbaka till München där han börjar jobba i september.

– Visst hade det gått snabbare att köra en bensin- eller dieselbil, men det är resan som är grejen. Jag får se så mycket mer av landet och träffa många fler människor när jag stannar och laddar, säger Otto Schönbach.

LÄS MER: Extremhettan ökar risken för brand vid elbilsladdning