Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 9 jan 2020 10:01

Förre miljöchefen: Zonerna kan vara dåliga för klimatet

Hornsgatan i vinterskrud. Den 15 januari 2020 införs miljözon klass 2 här.

Hornsgatan i vinterskrud. Den 15 januari 2020 införs miljözon klass 2 här.

1/3

Foto: CHRISTINE OLSSON

2/3

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Gunnar Söderholm när han var chef för Bostad Stockholm (arkivbild).

Gunnar Söderholm när han var chef för Bostad Stockholm (arkivbild).

3/3

Foto: INGVAR KARMHED

Nu införs miljözon klass 2 på Hornsgatan i Stockholm, för att luftkvaliteten ska bli bättre. Det innebär att många dieselbilar inte får köras där.

Samtidigt visar en preliminär sammanställning att halten kvävedioxid redan sjunkit kraftigt.

– Om slutar köpa dieselbilar och i stället går över till bensinbilar får man en negativ klimateffekt, säger Stockholms förre miljöchef Gunnar Söderholm till SR.

I arbetet för att förbättra luftkvaliteten i Stockholm införs den 15 januari miljözon klass 2 på Hornsgatan, vilket enkelt uttryckt innebär att dieselbilar av äldre modell inte får köra där.

Men enligt en preliminär sammanställning av miljöförvaltningens mätningar senaste året, som SR tagit del av, så är luftkvaliteten på Hornsgatan nu mycket bättre än tidigare. Och att den förbättrats ännu snabbare än vad rapporten i slutet av 2018 förutspådde.

Det här anser Stockholms förre miljöchef Gunnar Söderholm vara väldigt anmärkningsvärt.

– Det är faktiskt första gången på väldigt många år som vi klara de svenska miljökvalitetsnormerna för kvävedioxider. Det gjorde vi på Hornsgatan förra året. År 2000 hade vi ungefär 156 överskridande, nu är vi nere på 7. Det är en förbättring med 95 procent.

Trafikborggarråd Daniel Helldén kommenterar sammanställningen så här till Teknikens Värld:

– De preliminära siffrorna för 2019 innebär en förbättring jämfört med 2018 på de flesta platser i Stockholm. Men ändå så når vi inte miljökvalitetsmålet och landar precis på gränsen för miljökvalitetsnormen gällande Hornsgatan. Det är inte bra nog. Det krävs att vi klarar miljökvalitetsnormen under flera år för att med säkerhet kunna säga att luften förbättrats.

”Miljözonerna kan få motsatt effekt”

Men Gunnar Söderholm menar att miljözonerna helt enkelt inte behövs.

– De ger inte så stora effekter, men det finns betydande risker. Och vill man göra något så finns det enklare sätt.

Han säger även att miljözon klass 2 på Hornsgatan kan få motsatt effekt, om människor byter från dieselbil till bensindrivna fordon.

– Om man slutar köpa dieselbilar och i stället går över till bensinbilar, då får man en negativ klimateffekt. Och den skulle ha mycket större miljöpåverkan än de minskade kvävedioxidhalterna på Hornsgatan.

Daniel Helldén å sin sida menar att miljözonerna behövs.

– Alla barn i Stockholm har rätt att andas frisk luft. Därför är det viktigt att vi nu 15 januari inför den nya miljözonen på Hornsgatan, vilket gör att de bilar som släpper ut allra mest kvävedioxider inte längre får köra där. Barnens rätt att andas frisk luft går före rätten att köra smutsiga bilar där luften är som sämst, säger han till Teknikens Värld.