ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik
Publicerad 12 okt 2017 10.49

Falluckor ska stoppa Stockholms fortkörare

Falluckorna har visat sig vara effektiva mot fartsyndarna.

Falluckorna har visat sig vara effektiva mot fartsyndarna.

1/2

Foto: Edeva AB

2/2

Foto: Edeva AB

För de som kör lagligt är vägbanan slät. 

Men för fartsyndarna ger marken under framdäcken vika och bilen kör in i en kant med en rejäl smäll. 

Nu vill Stockholms stad börja använda de effektiva falluckorna, rapporterar DN

De dynamiska farthindren, som i folkmun kallas falluckor, har tidigare testats i Uppsala, Linköping, Västerås, Helsingborg och vid Öresundsbron. 

Nu vill Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) att de också ska installeras i huvudstaden. 

– Nu har vi sagt att vi ska prova, så det är minst ett. Det beror på hur Trafikkontoret bedömer det. Vi vill se hur de fungerar att underhålla och drifta. Tanken är att vi ska prova, säger han till DN och fortsätter:

– Om det slår väl ut så gör vi det på fler platser. 

LÄS MER: Linköping installerar falluckor för fartsyndare 

Effektivt vapen mot fartsyndare

Tekniken fungerar så att fordonets hastighet mäts upp med radar. Kör bilen snabbare än tillåtet fälls en lucka ner så att så att framdäcken kolliderar med en sex centimeter hög stålkant. 

Som följd av det upplever fortköraren en obehaglig smäll, men enligt företaget bakom farthindren tar varken förare eller fordon skada. 

Och falluckan har visat sig vara ett effektivt vapen i kampen mot fartsyndarna. När de först togs i bruk på Öresundsbron 2015 sjönk antalet bilar som körde för fort genom betalstationerna från cirka 17 000 per månad till 1 300. 

LÄS MER: Falluckor för bilar kan snart finnas i din stad 

Kan vara farliga för cyklister

Sedan de dynamiska farthindren började användas har det diskuterats huruvida de är farliga för cyklister och motorcyklister. 

– Där finns det plats så att man kan cykla på sidan om. Samma sak gäller för motorcyklisterna, säger Daniel Helldén till DN. 

En annan fråga är hur falluckorna påverkar uttryckningsfordon – som ibland måste överträda hastighetsgränserna. Enligt trafikborgarrådet är det något som kan lösas genom att bilarna utrustas med en transponder som signalerar till hindren att de inte ska aktiveras. 

Det är fortfarande oklart när falluckorna ska introduceras i Stockholm, men Trafikkontoret ser just nu över möjligheterna att börja bygga dem.