ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik
Publicerad 5 apr 2017 10.49

Därför dör så många cyklister i trafiken

En cyklist tas om hand efter en olycka på i Stockholm.

En cyklist tas om hand efter en olycka på i Stockholm.

Foto: STEFAN SÖDERSTRÖM

25 cyklister per år dör i trafiken i Sverige.

Och nu har Statens väg- och transportforskningsinstitut tagit reda på orsaken.

De flesta olyckor med dödlig utgång sker i korsningar med annat fordon.

Allt fler cyklar. Till och från jobbet, skolan, fritidsaktiviteten eller som motion. Men fler cyklister betyder också fler olyckor med cyklister inblandade.

Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har undersökt dödsolyckor i Sverige. I genomsnitt dör 25 cyklister per år i trafiken och här är VTI:s slutsatser:

1) De flesta dödsolyckorna sker i korsningar i tätort vid en kollision med ett annat fordon.

2) De flesta cyklister som dör i trafiken saknar hjälm.

3) Att det sker en kollision beror bland annat på alkohol, mörker men också att det finns tveksamheter om väjningsplikten.

4) Det är dubbelt så många män som kvinnor bland dödsfallen.

5) Rör det sig om singelolyckor med cykel är det inga barn och bara ett fåtal unga vuxna bland de som kraschat.

6) Är ett motorfordon inblandat så är cyklisten i alla åldrar.

7) Allra flest dödsolyckor sker i korsningar. 

Totalt sett står motorfordonsolyckor för 69 procent av dödsolyckorna, 25 procent är singelolyckor och övriga olyckor är de resterande sex procenten. 82 procent av dödsfallen hade fått en dödlig eller allvarlig skallskada.

– Hjälmanvändning bland de förolyckade var låg, endast 17 procent hade hjälm. Detta kan jämföras med användningen för hela befolkningen som ligger på 38 procent, säger Camilla Ekström, forskare på VTI.

VTI såg också i sin undersökning att förekomsten av alkohol var dubbelt så stor bland män jämfört med kvinnor och många olyckor skedde under kvällen eller på natten.

Tveksamheter om väjningsplikten var en bidragande orsak till olyckan i hälften av olyckorna i korsningarna.