Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 23 okt 2017 13:35

Uppdaterad 17 dec 2018 15:32

Då kommer plogbilen till din gata

Snökaos blir det alltid någonstans i Sverige varje år – och då är plogningen extra välkommen. På följande bilder hittar du plogkartan – län för län.

Snökaos blir det alltid någonstans i Sverige varje år – och då är plogningen extra välkommen. På följande bilder hittar du plogkartan – län för län.

1/22

Foto: STEFAN SÖDERSTRÖM

Blekinge län.

Blekinge län.

2/22

Foto: TRAFIKVERKET

Dalarnas län.

Dalarnas län.

3/22

Foto: TRAFIKVERKET

Gävleborgs län.

Gävleborgs län.

4/22

Foto: TRAFIKVERKET

Gotlands län.

Gotlands län.

5/22

Foto: TRAFIKVERKET

Hallands län.

Hallands län.

6/22

Foto: TRAFIKVERKET

Jämtlands län.

Jämtlands län.

7/22

Foto: TRAFIKVERKET

Jönköpings län.

Jönköpings län.

8/22

Foto: TRAFIKVERKET

Kalmar län.

Kalmar län.

9/22

Foto: TRAFIKVERKET

Kronobergs län.

Kronobergs län.

10/22

Foto: TRAFIKVERKET

Norrbottens län.

Norrbottens län.

11/22

Foto: TRAFIKVERKET

Skåne län.

Skåne län.

12/22

Foto: TRAFIKVERKET

Södermanlands län.

Södermanlands län.

13/22

Foto: TRAFIKVERKET

Stockholms län.

Stockholms län.

14/22

Foto: TRAFIKVERKET

Uppsala län.

Uppsala län.

15/22

Foto: TRAFIKVERKET

Värmlands län.

Värmlands län.

16/22

Foto: TRAFIKVERKET

Västerbottens län.

Västerbottens län.

17/22

Foto: TRAFIKVERKET

Västernorrlands län.

Västernorrlands län.

18/22

Foto: TRAFIKVERKET

Västmanlands län.

Västmanlands län.

19/22

Foto: TRAFIKVERKET

Västra Götalands län.

Västra Götalands län.

20/22

Foto: TRAFIKVERKET

Örebro län.

Örebro län.

21/22

Foto: TRAFIKVERKET

Östergötlands län.

Östergötlands län.

22/22

Foto: TRAFIKVERKET

Varje år kommer snön och varje år ställer svenskarna samma fråga: När kommer plogbilen?

Trafikverket har både svaren och kartorna – och högst prioritet har alltid de mest trafikerade vägarna. 

Snökaoset kommer varje vinter – som... en räkning med posten. Och vi undrar alla när vår egen gata, eller väg till arbetet, ska plogas.

Trafikverket har planerna och svaren. I bildspelet här ovanför kan du se kartor – län för län – hur prioriteringen ser ut för de statliga vägarna. Och det är trafiktätheten som avgör. Ju mer trafik desto snabbare dyker plogbilen upp, helt enkelt.

Där det körs allra mest ska plogbilen börja ploga bara efter några centimeters snöfall. Därefter har den två till fyra timmar på sig att ploga färdigt efter att det har slutat snöa.

LÄS ÄVEN: Vinterdäck som är bäst i test – här är årets vinnare 

Mellan 1 oktober och 30 oktober ska allt fungera

På mindre vägar är det inte lika höga krav och det kan få ligga kvar ett par centimeter snö när snöfallet är över. I ett inte alltför tungt snöfall tar det normalt fem till sex timmar innan vägarna då är färdigplogade.

”Mellan den 1 oktober och 30 april kräver vi att våra entreprenörers vinterorganisation ska fungera till fullo. Om det blir vinterväder andra tider på året ska åtgärderna också fungera men vi ställer inte samma krav på åtgärdstider” skriver Trafikverket.

Trafikverket ansvarar för underhållet av det statliga vägnätet. Övriga vägar sköts av kommunala eller enskilda väghållare.

När det gäller de gång- och cykelvägar som Trafikverket ansvarar för är det 2 centimeters snödjup som är startskottet för att myndighetens  entreprenörer ska börja plogarbetet. Fortsätter det att snöa ska även plogandet fortsätta, med två eller fyra timmars intervall. (Oftast fyra.) 

Är det halt efter snöfall och plogning så ska gång- och cykelvägarna sandas – på minst 50 centimeter av vägens bredd.

Men, Trafikverket lägger in en brasklapp: ”Extrema väderleksförhållanden innebär att entreprenören har svårt att uppfylla kraven.”

Uppföljningen sker dock från Trafikverket för att se hur entreprenörerna sköter sig, så att ”statens pengar används på rätt sätt”.

– Möjligheten för entreprenörer att arbeta för flera väghållare är oförändrat. Vi har inget emot att entreprenörer tar andra uppdrag, så länge kraven i våra kontrakt uppfylls, säger Ulrika Honauer på Trafikverket.

LÄS ÄVEN: Däckbyte – få kolla på alla regler och datum 

Vägsalt används i brist på bättre alternativ

Vägsalt används på vissa vägar i Sverige och det har alltid varit tämligen omdebatterat. Men Trafikverket tvingas salta vägarna när ingen annan metod fungerar.

”Vi saltar på dessa sträckor där vi ofta har snabba temperaturväxlingar och/eller underkylt regn. Det finns negativa effekter som vi är väl medvetna om, men utan salt skulle främst den tunga trafiken stanna. Vi arbetar med förbättrade metoder och försöker ständigt att minska saltmängden”, skriver Trafikverket.

Det finns alternativ till salt, exempelvis kalciummagnesiumacetat (CMA), men det och andra alternativ kan vara upp till 20 gånger så dyrt.

Att använda sand i stället skulle enligt Trafikverket kräva så stora mängder att det skulle bli en synnerligen negativ miljöpåverkan. Salt påverkar också närmiljön, och bilarna, men enligt myndigheten finns alltså inga riktigt bra alternativ.

LÄS ÄVEN: Så kör du säkert i lömska ishalkan 

800 vägväderstationer runtom i landet

När det gäller påståendet om att vissa djur lockas upp på vägbanan av saltet så medger Trafikverket att det kan vara så.

”Om eller hur det påverkar antalet olyckor har vi inte kunskap om idag. I vissa fall sätts saltstenar upp för att minska detta problem.”

Hur Trafikverket håller koll på vägläget och väglaget? Jo, genom 800 vägväderstationer, så kallade VViS. De är placerade över hela landet och visar yttemperatur, lufttemperatur, nederbörd, vindriktning och vindhastighet i realtid. Vid nästan alla finns även kameror som var tionde minut – dag som natt – tar bilder av väglaget.