Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>Trafik

Publicerad 9 aug 2018 14:12

Centerpartiet: Låt elbilar ladda i lyktstolpar

Elbilsladdning, här från en vanlig laddstolpe

Elbilsladdning, här från en vanlig laddstolpe

1/2

Foto: ANNA-KARIN NILSSON EXPRESSEN

Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson Rickard Nordin.

Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson Rickard Nordin.

2/2

Foto: Centerpartiet

Räckvidd och laddmöjligheter är en av anledningarna till att många väljer bort elbilar. 

Ett nytt förslag från Centerpartiet hoppas kunna åtgärda det – genom att låta elbilar laddas i lyktstolpar.

– Vi vet att det fungerar med i dag sätter lagstiftningen stopp, säger Centerpartiets klimat- och energipolitiske talesperson Rickard Nordin.

I dag reglerar elnätsmonopolet att lyktstolpar bara får användas till belysningsändamål. Men om Centerpartiet får som de vill ska lagen skrivas om för att även låta elbilar laddas där.

– Det är den perfekta lösningen på många platser, till exempel på boendeparkeringar i städerna där det ofta är svårt att sätta upp laddstolpar men det redan finns lyktstolpar, säger Rickard Nordin.

Är inte kapaciteten hos lyktstolparna relativt låg?

– Jo, det skulle vara långsam laddning av bilarna. Det är en vanlig missuppfattning att det behövs snabbladdare över allt, men det är att betrakta som elbilens reservdunk. De allra flesta behöver långsam laddning, till exempel hemma eller på jobbet, säger Rickard Nordin.

Skulle det inte bli kaos i trafiken med elbilar som står parkerade lite här och där för att det finns laddmöjligheter?

– Självklart ska man välja vilka lyktstolpar som ska ha möjlighet att ladda, till exempel där det redan finns parkeringsplatser.

Hur mycket skulle det öka belastningen på lyktstolparna?

– Inte så mycket som man kanske tror, när belysningen har blivit mer effektiv finns det potential att utnyttja marginalerna som skapats.

Hur skulle man behöva bygga om lyktstolparna och vad skulle det kosta?

– Det skulle behövas någon form av laddbox som styr tillförseln och något system för betalning. Men de mekaniska bitarna går att lösa, det som saknas i dag är den politiska viljan. Vad det kommer att kosta vet jag inte.

LÄS MER: Elbil Sverige: SD är sämsta partiet för elbilar

Energimyndigheten har redan testat förslaget

Energimyndigheten har redan gjort försök med laddning ifrån lyktstolpar i Askersund.

– Det har fungerat bra, det är lagstiftningen som sätter stopp, säger Rickard Nordin.

Att andelen elbilar måste bli fler för att nå miljömålen är något som politiker från höger till vänster är överens om. I Allt om Bilars politikerutfrågning svarade samtliga partier utom Sverigedemokraterna att utbyggnad av laddinfrastruktur är en viktig politisk fråga. 

Även om andelen elbilar i Sverige ökar är det fortfarande en väldigt liten del av fordonsflottan. 

– En av anledningarna till att omställningen går långsamt är att många tror att det är snabbladdare som behövs, och det är betydligt dyrare än långsam laddning, som är det många behöver. Det beror också på att det än så länge inte finns så många laddbara bilar ute på våra vägar och då har intresset inte tagit fart, säger Rickard Nordin.

Ola Carlson som är biträdande professor i förnybar elkraftproduktion vid Chalmers i Göteborg, säger till DN att han är försiktigt positiv till utspelet från C. 

– Det finns teknik som kan portionera ut elen efter behov, och det är en beprövad metod. Det hade fungerat om man använde ungefär var 20:e lyktstolpe för att ladda en elbil i lugn och ro, säger han till tidningen.

Regeringen håller dock inte med om att det vore rätt väg att gå.

– Vi har gett i uppdrag till Energimyndigheten att se över möjligheterna för laddning framöver. Exakt var man ska ladda, själva teknikvalet, tycker jag inte är en politisk fråga, säger miljöminister Karolina Skog (MP).

LÄS MER: Expertens val – de 10 bästa elbilarna just nu